Het online jongerenplatform ZTACK luidt sinds vrijdag 1 maart het weekend in met twee nieuwe radioprogramma’s in de avond: Weekend ZTACK (19.00-21.00) en ZTACK Pre-party (21.00-22.00). “We willen hét online platform voor jongeren worden, met video, podcasts, artikelen en events.”

ZTACK draait sinds afgelopen januari. Het is een spin-off van The Radio Project, dat vorig jaar is opgezet door YPCA ‘De Radiofabriek’ en Radiocoach. Lars Schotanus, mede-oprichter van YPCA: “Ik kwam destijds radiocoach Pierre Papa tegen en we raakten in gesprek over de toekomst van radio. Is die er eigenlijk wel? En zo ja, hoe zou die er dan uitzien? Luisteren jongeren eigenlijk nog naar radio? Vragen die we op een leuke manier wilden onderzoeken met The Radio Project. Jonge multimediatalenten konden hun visie op de toekomst van radio in de vorm van een video voorleggen aan een jury, die de beste vijf inzendingen selecteerde. Die groep zou samen het radiostation van de toekomst bouwen. Moest het een YouTube-kanaal worden, alleen uit podcasts bestaan, of zou blijken dat er geen radiostation voor de toekomst op te zetten viel: het resultaat kon en mocht alle kanten op. Het enige dat vaststond, was dat ze tot 31 december vorig jaar de tijd hadden om met een antwoord te komen. Ze kwamen dus met ZTACK.”

ZTACK is een online platform, waarop nu alleen nog audio te vinden is. Het is gericht op een zeer jonge doelgroep, 13 tot 20 jaar, die gezien wordt als moeilijk bereikbaar. Bij ZTACK vinden deze jongeren non-stop muziek en podcasts, sinds 1 maart aangevuld met live-radio. Elke vrijdagavond start het weekend met Weekend ZTACK, met studiogasten en interactie met luisteraars, en aansluitend ZTACK Pre-party, waarin onbekend dj-talent een podium krijgt. Radiocoach Pierre Papa is vanaf het begin bij het experiment betrokken. Hij selecteerde samen met de andere juryleden, Giel Beelen en Ruud de Wild, de talenten die het project mochten gaan doen. “Uniek, het meest avontuurlijke project op radiogebied dat ik tot dusver heb gedaan”, vertelt hij. En dat wil wat zeggen, want Papa heeft een lange staat van dienst in de radiowereld als dj, programmaleider bij onder andere FunX, en coach van jong en gevorderd radiotalent. “Radiostations met opleidingsmogelijkheden zijn er al lang. Dit is anders: de talenten kregen een vrijbrief om zelf een eigen radiostation op te zetten. Dat is wel een uitdaging. Het zijn pioniers, die alles zelf moeten doen en regelen. We helpen ze wel door ze wat extra bagage te geven. Maar wat ze doen, is toch allemaal nieuw voor ze. En ze moeten het echt professioneel aanpakken, van de productie tot en met de financiën.”

Authentiek 
“Als coach probeer ik authentiek talent boven te krijgen”, vervolgt hij. “In het huidige radiolandschap mis ik nieuwe talenten die iets meer durven, die je persoonlijk en creatief verrassen. Authenticiteit is heel belangrijk: geloof ik iemand op de zender, hoor ik echte mensen, daar let ik op als coach. Ze moeten ook creatief iets durven, het moet niet binnen de lijntjes blijven. Maar het moet technisch wel in orde zijn, want het moet wel goed te beluisteren zijn. Deze groep heeft echt eigen opvattingen over radio, eigen ideeën over de toekomst daarvan eruitziet.”

Die toekomst bevat in elk geval geen reclame op ZTACK. Eén van de makers van ZTACK, Marnix Westhuis, kan er kort over zijn: “Jongeren willen geen reclame. Het is onzinnige informatie.” Hij is blij dat hij via The Radio Project de kans heeft gekregen om iets nieuws te doen. Al is radio maken op zichzelf niet nieuw voor hem, want zoals zoveel talenten is hij gestart bij een lokale omroep, in Zwartsluis in zijn geval. Westhuis studeert sound design in Leeuwarden, liep onder meer stage bij de Hilversumse studio van The Rocketeers en doet dit jaar examen. Zijn collega Daan Prins zit ook in zijn examenjaar, op het HAVO, en begon als radiogek eveneens bij een lokale zender, WOS in het Westland. Ze delen samen met Kyra Kay van de Watering de werkzaamheden voor ZTACK, van muziek uitzoeken voor de non-stop playlists tot en met de productie en presentatie van podcasts en inmiddels de live-programma’s op de vrijdagavond.

NOW, EDGE en SERIOUS
De podcasts hebben ze in drie categorieën ingedeeld: ZTACK NOW, voor entertainment en actualiteit, EDGE, met amusement, en SERIOUS, dat belangrijke onderwerpen uitdiept. Westhuis richt zich op NOW, Prins op EDGE en Van de Watering op SERIOUS. Prins produceert en presenteert bijvoorbeeld voor zijn EDGE-podcast het spelletje Shot=Silence. “Dat spelen we met twee mensen, die een duo vormen doordat ze een bepaalde relatie met elkaar hebben: ze zijn bijvoorbeeld familie, of klasgenoten. Ze moeten antwoorden op lastige stellingen, vragen die je liever niet beantwoordt. Ze kunnen kiezen: of toch antwoord geven, of een shotje nemen, dus Shot=Silence.”

ZTACK NOW is zeker geen spel, maar een soort magazine over entertainment en actuele zaken. In SERIOUS maakt Van de Watering podcasts die gaan over zaken als dyslexie, mode en andere kwesties die jongeren raken. De podcasts hebben geen uniforme lengte, maar duren maximaal een half uur. Audiovormgeving verzorgen de talenten ook zelf. Vooral sound designer Westhuis doet dat, maar ook Prins draagt daaraan bij: “Ik maak bijvoorbeeld wel eens een jingle.” Werken doen ze vaak apart, maar dankzij onder meer WhatsApp en Skype houden ze makkelijk contact in de redactieruimte van YPCA en in de studio van Radiocoach op het Media Park in Hilversum komt alles en iedereen bij elkaar.

De jonge talenten achter ZTACK zijn ondernemend, ambitieus en professioneel. Zo hebben ze niet zomaar gekozen voor podcasts als belangrijk ingrediënt van hun platform. “We behoren zelf tot de doelgroep”, zegt Westhuis, “maar we hebben ook onderzoek gedaan naar de wensen en behoeften van jongeren. Daar kwam bijvoorbeeld uit dat ze op onderbrekingen, zoals reclame, echt niet zitten te wachten. Ze luisteren ook weinig naar podcasts, omdat die nog niet speciaal voor deze groep zijn ontwikkeld. Wij zien het als onze missie om dat te veranderen. Het is iedere dag knallen. Je kunt natuurlijk ook op de bank blijven zitten, maar dan creëer je niet een nieuw, jong merk. Je bepaalt zelf je eigen succes.”

Dit interview is mede mogelijk gemaakt door ondersteuning van Stichting Hilversum Marketing.