In aanloop van de Online Radio DayOnline Radio Awards interviewen wij diverse online radiomakers en podcasters. Ditmaal: Jaco Bal en Lars Schotanus van YPCA.

Een van de hoofdthema’s van de Online Radio Day is ‘Geld verdienen met online radio en podcasting’. Hoe verdienen jullie geld met deze audiotypes?
Jaco Bal: “Wij zijn in 2008 begonnen met ons eerste online radiostation Traffic Radio. Omdat we destijds één van de eersten waren, was het voor ons  één grote proeftuin waarin we zoveel mogelijk wilden gaan leren van de online luisteraar en over de mogelijkheden van online radio. We hebben heel veel geëxperimenteerd met nieuwe data die beschikbaar kwam, maar hebben ook heel goed geluisterd naar onze luisteraars en klanten. Gaandeweg leerden we dat het produceren van relevante audio content toegevoegde waarde biedt. Storytelling dus! Hierbij ontstond de ruimte voor nieuwe verdienmodellen. Inmiddels zijn we uitgegroeid tot hét productiehuis voor online radio en podcast en verzorgen we dagelijks audio producties voor onder meer onze eigen radiostations Traffic RadioALLsportsradioNew Business Radio, maar ook grote bedrijven en organisaties zoals RTL, ING en De Persgroep. Daarbij sluiten we ook zeker niet uit dat we in de toekomst mooie producties voor de Publieke Omroep gaan maken”.

Jullie werken veel voor merken. Zo maken jullie bijvoorbeeld voor ING de podcast ‘Blik op de beurs’, maar produceren jullie ook radioprogramma’s voor bijvoorbeeld De Ondernemer. Veel van deze bedrijven adverteerden in het verleden enkel met commercials op de radio, maar maken bij jullie nu zelf hun programma. Waarom is dit interessant voor hen?
Lars Schotanus: “Deze partijen kunnen bij ons in een relevant umfeld hun verhaal vertellen! De audiocontent die wij produceren is langer dan de standaard 20 seconden van een commercial en bovendien gemaakt voor een specifieke doelgroep. Voor de luisteraar ben je dan relevant en de adverteerders hebben ‘no waste’. Een radiocommercial is vaak kort en gemaakt voor de massa, wij kijken juist naar specifieke niches waarbinnen klanten de ruimte hebben om hun hele verhaal te vertellen. Bij een podcast kiest de luisteraar bovendien bewust om te gaan luisteren en is de attentiewaarde logischerwijs ook veel hoger dan bij een radio commercial”.

Steeds meer consumenten hebben thuis een smartspeakers, waar ook “voice commando’s” aangegeven kunnen worden. Hiermee kunnen we snel achterhalen wat voor weer het is of er files staan, maar je kunt er ook bijvoorbeeld online stations en podcasts mee zoeken en afspelen. Welke invloed gaan deze smart speakers hebben op de online radio- en podcastprogramma’s zelf?
Jaco Bal: “Voor de consument gaan de smartspeakers zeker een grote invloed hebben. De hardware bedrijven zoals Sonos kunnen zich hiermee onderscheiden, waardoor zij blijven investeren in nog meer luisterplezier en- gemak. Dit betekent automatisch dat het nog makkelijker wordt om online radio en/of podcasts te gaan luisteren. Voor ons als productiehuis hebben dit soort innovaties nauwelijks impact, maar het zorgt er wel voor dat er door deze technologische ontwikkelingen nog meer aandacht komt voor het medium online radio en podcast. En dat is mooi”!

Jullie zijn vanaf het begin nauw betrokken bij de verenigde Online Radiostations (v-OR). Sinds dit jaar mogen -naast online stations- ook podcastmakers zich aansluiten. Welke voordelen brengt deze belangenvereniging met zich mee?
Lars Schotanus: “Sterker nog, we zijn de initiatiefnemer hiervan! De verenigde-Online Radiostations (v-OR) is een stichting met als doel om de gemeenschappelijke belangen van online radio exploitanten en podcastmakers te behartigen en te vertegenwoordigen. Inmiddels zijn we met de stichting het officiële spreekorgaan naar verschillende instanties, delen we kennis en kunde met elkaar en willen we de ontwikkeling en professionalisering van de markt van online radio en podcast in Nederland verder stimuleren. Dat we onder meer met de Online Radio Awards, waarin we jaarlijks prijzen uitreiken aan het beste online radiostation, de beste podcast, de beste presentator en de beste ambassadeur voor ons medium. Enn… uiteraard zitten onze v-OR leden als VIP vooraan in de zaal!”

YPCA/ De Radiofabriek heeft twee professionele radiostudio’s. Hoe belangrijk is het om voor podcasts en online radio-uitzendingen een degelijke studiofaciliteiten te hebben?
Lars Schotanus: “Heel belangrijk! Er is de afgelopen tijd natuurlijk veel wildgroei ontstaan, waarbij podcasts ‘even’ met een smartphone worden opgenomen. Daar kiezen wij niet voor. Wij hebben er als bedrijf voor gekozen om de audio die wij produceren ook echt te laten klinken als radio. Dan moet het dus gewoon goed klinken! Wij produceren dus alleen professionele audio content en dan is een studio een minimale vereiste. Maar naast de technische faciliteiten is ook de ligging qua bereikbaarheid en uitstraling belangrijk voor onze studiogasten en klanten. Het komt nu eenmaal anders over als je bij ons De Radiofabriek binnenloopt of dat je drie hoog achter een podcastje opneemt op een zolderkamertje”.

5G wordt volgend jaar ook ook in Nederland uitgerold. Welke voordelen biedt deze technologie voor online radio?
Jaco Bal: “5G biedt vooral meer snelheid en daardoor komen nieuwe innovaties zoals zelfsturende auto’s sneller op de markt. Voor online radio is de snelheid van 4G al voldoende dus hele grote voordelen gaat 5G volgend jaar nog niet brengen voor online radio. Wat wel interessant is om te kijken wat de opvolgers van 5G gaan doen. Er komen straks nieuwe opvolgers 6G, 7G, etc., deze innovaties, zoals kwantum-internet, waardoor weer nieuwe innovaties met internet radio en podcast mogelijk worden”.

Meer informatie:
YPCA
Onlineradioawards.nl