In aanloop van de Online Radio Awards interviewen wij diverse online radiomakers en podcasters. Ditmaal: LAYZER-station manager Tino Zwirs.

Op jullie website melden jullie dat jullie ‘hét station dat zich volledig inzet voor de luisteraar’. Wat houdt dit precies in?  
Dit houdt in dat wij ons enorm veel aantrekken van de mening van de luisteraar en dat wij ook niet bang zijn om ons format bij te schaven. Bij LAYZER weten wij maar al te goed dat onze doelgroep graag de nieuwste muziek luistert en daarin nemen wij een proactieve rol om deze Tomorrow’s Tunes ter oren te brengen bij ons publiek. De mening van onze luisteraar heeft bij ons dan ook een grote waarde.


Voor een online station hebben jullie een flink groot team aan medewerkers. Heb je zoveel mensen nodig om een online station up and running te houden. Wat doen jullie om nieuwe luisteraars aan te trekken? 
Dat wij een groot team hebben klopt zeker! Vanuit het technische oogpunt is LAYZER innovatief bezig en draait alles zonder stress en zonder zorgen. Om onze belofte, Tomorrow’s Tunes, waar te maken hebben wij onwijs veel muziekfanaten, DJ’s en producenten bij ons werken die allemaal anders zijn maar wel een gezamenlijke passie hebben voor het vinden en ontdekken van de nieuwste muziek. Dit maakt het team van LAYZER zo ontzettend energiek en loyaal naar de luisteraar toe. Hoe wij onze nieuwe luisteraars trekken? Los van onze proactieve houding tegenover social media bereiken wij voornamelijk nieuwe luisteraars door onze live-shows met populaire DJ’s. Wij hebben meerdere shows die live worden gepresenteerd in de avonden vanuit de studio. Deze shows zijn allemaal live te beluisteren en te bekijken via onze audio- en video stream.

Dit jaar is ‘het verdienmodel’ één van de centrale thema’s tijdens de Online Radio Day. Hoe verdienen jullie geld met jullie station? 
Het verdienmodel van LAYZER bestaat voor een deel uit eigen commercials en voor het resterende deel uit commercials via een externe partij. Via deze laatste partij zullen wij ‘personal advertising’ toepassen wat inhoudt dat mensen per persoon benaderd kunnen worden om te garanderen dat de commercials daadwerkelijk interessant zijn voor de doelgroep. Deze commercials worden dan ook op de luisteraar specifiek afgestemd. Daarnaast hebben wij sponsors die ons station financieel bijstaan en die wij erg waarderen.

Bestaan er over tien jaar nog grote landelijke radiostations? 
Grote landelijke radiostations zullen in onze persoonlijke opinie altijd nog wel blijven bestaan maar wij denken dat deze over tien jaar voornamelijk zullen bestaan als overkoepelende organisaties die vele niche stations draaien onder één merk. Hierdoor kunnen zij de focus leggen om meerdere muziekstijlen ten gehore te brengen om daarmee meerdere doelgroepen te bereiken.

Hoe ziet volgens jou het radiolandschap er volgens jou over 5 jaar uit? Wij denken dat het muzieklandschap in de aankomende vijf jaar een flinke verandering door gaat maken. Slimme speakers zoals de Google Home en Amazon Alexa zullen een gigantische boost gaan geven aan de industrie die rond ‘voice’ actief is. Door deze innovatie omtrent ‘voice’ denken wij dat het radiolandschap erg veel concurrentie gaat ervaren vanuit de podcasting community. Podcasting is qua populariteit en kwaliteit de afgelopen paar jaar enorm gegroeid. LAYZER is dan ook erg benieuwd hoe deze twee werelden uiteindelijk samen gaan komen. Radio zal daarnaast naar ons idee meer geïntegreerd gaan worden in social media, iets waar LAYZER zwaar de focus op legt. Daarnaast zal de radio wereld meer gaan doen met evenementen zoals ADE. Wij verwachten dan ook dat de komende jaren dit soort evenementen een grotere rol gaan spelen binnen de radiowereld.

Steeds meer autoradio’s zijn connected. Gaat dit grote invloed hebben op de populariteit van online radio?  
Het feit dat internet steeds toegankelijker en goedkoper in gebruik wordt gaat zeker meehelpen bij de groeiende populariteit van online radio. De auto industrie heeft hier zeker een grote invloed op en zal hier een belangrijke rol in spelen.

Welke voordelen heeft online radio voor jou ten opzichte van FM ?  
De voordelen die online radio heeft ten opzichte van FM is dat het van een hogere kwaliteit is en dat er een groter aanbod is. Daarnaast is het steeds eenvoudiger om een online radiostation te beginnen, dit is uiteindelijk alleen maar beter. Hoe meer concurrentie, hoe harder mensen moeten werken om zo’n goed mogelijk product te leveren. In het online radio landschap is het dus ook geen luxe meer om naar een ‘knap’ signaal te luisteren aangezien er onwijs veel alternatieven zijn die eenvoudig te bereiken zijn.

Steeds meer Nederlanders willen een eigen online radiostation opzetten. Wat komt er allemaal bij kijken? 
Als je het ons persoonlijk vraagt dan is de passie voor radio het allerbelangrijkste wat je nodig hebt om te beginnen. Daarnaast is technische kennis noodzakelijk om het eindproduct en de toegankelijkheid van je station te optimaliseren. Tevens is het belangrijk om een team om je heen te verzamelen die de passie voor muziek en radio deelt, dit maakt het station minder afhankelijk van één sturende persoon of mening.

Over LAYZER
LAYZER is in december 2004 opgezet door Erwin Kettman en Hans Klaassen samen met radiomaker Ad Bouman. Zij wilden in 2004 radio met gevoel maken. Het uitzenden van radio via internet stond in dit jaar nog in de kinderschoenen. De uitzendingen van LAYZER bestaan uit een non-stop programmering afgewisseld met gepresenteerde programma’s in de avond, waar de DJ’s vrijheid krijgen om radio te maken binnen ons format.