In aanloop van de Online Radio Awards interviewen wij diverse online radiomakers en podcasters. Ditmaal: Mart van de Stadt en Eugene de Munck Mortier van het online station: Soul Radio.

Soul Radio is direct te beluisteren via SoulRadio.nl, maar jullie zijn ook op tientallen online radioplatformen te vinden.  Welk platform is het belangrijkst voor jullie?
De een levert meer luisteraars, de ander ‘ontsluit’ Soul Radio voor een bepaald type apparaat. In feite heb je ze allemaal nodig. We hebben erg veel gehad aan Nederland.FM, niet in de laatste plaats door de vakkundige betrokkenheid van oprichter Jim Souren. Daarnaast zijn we erg trots op de 191.000 volgers op TuneIn.

Wat doen jullie om jullie luisteraars vast te houden en regelmatig terug te laten keren?
Zorgen voor een duidelijk en stabiel format, waarbinnen uiteraard ook plek is voor verrassing en vernieuwing.

En wat doen zij om jullie online station bij een groter publiek bekend te krijgen?
Door ‘word of mouth’ dragen zij al jaren bij aan een gestage organische groei.

Het radiolandschap verandert snel en tegenwoordig kun je met beperkte middelen een online station beginnen. Bestaan er over tien jaar nog grote landelijke radiostations?
Zeker! Het blijft toch een vak. In ons ruim 10-jarig bestaan hebben we diverse online stations zien komen en gaan. De meeste grote ‘merken’ hebben in die tijd een sterke positie behouden. Wij verwachten dat dit niet heel anders zal zijn na nog eens 10 jaar. Vooral (goed) gepresenteerde programma’s en actualiteiten zijn hun sterke punten.

Steeds meer autoradio’s zijn connected. Gaat dit grote invloed hebben op de populariteit van online radio?
Het is nog te vroeg om te zeggen hoe groot die invloed zal zijn. Wij merken dat luisteraars ons toch vooral thuis of op het werk ontdekken. Vervolgens willen ze ook in de auto naar ons luisteren, wat steeds makkelijker wordt door bijvoorbeeld Bluetooth en Apple Carplay. De auto is echter niet de plek om eens even uitgebreid door duizenden stations te scrollen. Het is dan ook niet vreemd dat ook bij de radioportals en -apps de grote stations de meeste luisteraars trekken.

Hoe ziet volgens jou het radiolandschap er over 5 jaar uit?
De grote (FM/DAB) partijen blijven dominant en zullen ook online groeien. ‘Online-only’ zal zeker iets groeien, maar het zal voor de kleintjes moeilijk blijven om voldoende inkomsten te genereren boven de overheadkosten.

Steeds meer Nederlanders willen een eigen online radiostation opzetten. Wat komt er allemaal bij kijken?
De techniek is allang niet meer de grootste uitdaging. Het gaat er vooral om dat inhoudelijk alles klopt. Als nieuwkomer ben je een van de velen en zul je echt iets goeds moeten brengen. Daarnaast doen de kosten aan b.v. Buma, Sena en streaming velen uiteindelijk de das om.

Soul Radio heeft diverse (online) concurrenten, waaronder Ferry Maat’s Soulshow, Sublime en het opnieuw gelanceerde Arrow Jazz FM. Hoe maken jullie het verschil?
Door verschillend te zíjn! Natuurlijk zijn er overeenkomsten, ook deels in doelgroep. In de eerste vier jaar van ons bestaan werkte Eugène (samen met Mart mede-oprichter Soul Radio) ook als Music Director voor Arrow Jazz FM. Het heeft altijd naast elkaar kunnen bestaan, ook nadat Arrow van eigenaar wisselde en werd omgedoopt naar Sublime. Het zijn toch stuk voor stuk andere stations met een andere benadering, andere accenten en grotendeels écht andere luisteraars.

Met de huidige technologie is locatie minder van belang. Toch hebben jullie ervoor gekozen om op het Media Park in Hilversum te zitten. Is het nog steeds belangrijk om in de Mediastad te zitten?
Al voor de oprichting van Soul Radio waren wij beiden in het Gooi gevestigd. Eugène’s bedrijf Music Please, dat Soul Radio produceert, zocht ooit andere huisvesting en is daarbij haast als ‘vanzelf’ op het Media Park terecht gekomen. De ligging en prima faciliteiten zijn zeker een pré.

‘Het verdienmodel’ is een centraal thema bij de Online Radio Day 2019. Ondanks de stijgende populariteit van online radio staat het verdienmodel bij de meeste stations nog in de kinderschoenen. Eind 2018 stopte The Media Exchange met haar reclameactiviteiten voor online radio stations wegens te beperkte inkomsten. Wat doen jullie om inkomsten te generen?
We zijn erg blij met het baanbrekende werk van TMX. Daarmee is aangetoond dat een verdienmodel voor goed beluisterde online stations mogelijk is. Bovendien bleek uit enkele case studies ook de meerwaarde voor de adverteerder. Nog een voordeel is dat door de adresseerbare spots de blokken korter en relevanter worden voor de luisteraar. Gelukkig zijn er nog andere partijen waarmee we nu in gesprek zijn om het ontstane gat op te vullen.

Tijdens de Online Radio Day organiseren we ook weer de Online Radio Awards voor het beste online radioprogramma, podcast en presentator. Waarom zou het publiek op jullie moeten stemmen?
Soul Radio is al ruim 10 jaar interessant voor luisteraars die even zin hebben in een paar uur lekkere soul classics én moderne soul, en dan echt niet alleen (heel cliché) op vrijdagmiddag. Daarnaast bedienen we óók veel ‘soul freaks’ die behoefte hebben aan meer diepgang, met name in de avonduren. Ook de programma’s van soulzanger Will Downing (The WindDown) én mede-oprichter Mart van de Stadt (Right-On!) dragen daar aan bij.

Right-On! met Mart van de Stadt is uniek als een van de weinige wekelijks verse soulprogramma’s op de Nederlandse radio. Mart’s muziekkeuze is zowel eigentijds als tijdloos. Hij duikt daarbij soms ‘diep’ in de soul, disco en funk zónder hoogdravend te worden. Met zijn bevlogen presentatie weet hij na al die jaren bovendien nog steeds die passie voor soulmuziek op het luisterpubliek over te brengen.