In aanloop van de Online Radio Awards interviewen wij diverse online radiomakers en podcasters. Ditmaal: Simon Heijmans (De Brand in het Landhuis-podcast).

De Brand in het Landhuis staat al langere tijd bovenaan de Nederlandse podcastrankings. In totaal is de podcast al 500.000 maal (!) beluisterd. Wat zijn de ingrediënten van dit grote succes? 
Ik denk dat deel van het succes van De Brand in het landhuis ligt in het feit dat het slow radio is. Er is behoefte aan langere verhalen en dat kan nu on demand, op een moment dat het jou uitkomt. Daarnaast denk ik dat het fijn is dat je als luisteraar mee mag op mijn zoektocht, je wordt er onderdeel van. Ook van de dingen die niet goed gaan. Een goede podcast is wat mij betreft een soort beste vriend die je in je oren hebt en die je meeneemt is een goed verhaal. Ik denk dat De brand in het landhuis luisteraars aanspreekt op verschillende niveaus: het is een spannende true-crime podcast, maar het heeft ook poëtische stukken die meer je gevoel aanspreken.

Welke voordelen heeft het dat de podcast onder de paraplu van NTR wordt gemaakt? 
Het grote voordeel van het maken van de podcast onder de vlag van de NTR was voor mij het werken met eindredacteur Marion Oskamp. Zij heeft bergen werk verzet wat betreft de research en de journalistieke kant van De brand in het landhuis. Daarnaast gaf ze mij het vertrouwen om het verhaal te vertellen op de manier die je uiteindelijk hoort in de podcast. 

Welke voordelen heeft jouw acteursachtergrond op jouw verhalende podcast?
Ik denk dat mijn acteursachtergrond enorm geholpen heeft in hoe ik het verhaal heb kunnen vertellen. Ik weet hoe ik mijn stem moet gebruiken, maar heb ook door de jaren heen een dramaturgisch inzicht ontwikkeld voor hoe je een verhaal opbouwt.

Hoeveel tijd kost het om zo’n verhalende podcast te maken? 
De brand in het landhuis is gemaakt in ongeveer 5 maanden, maar ik moet zeggen: dat is heel krap. Ik was in die 5 maanden full-time op pad om interviews te houden, dacht na over hoe ik die in de afleveringen kon verwerken, dan deed ik ook nog zelf de montage en schreef alle voiceover teksten. De dagen waren in de laatste maanden van 8 uur ’s ochtends tot 10 uur ’s avonds. Dat doe ik niet snel nog een keer, haha. 

Welke zaken zouden op podcast-gebied nog verbeterd moeten worden om nog meer luisteraars te bereiken? 
Ik denk dat de podcast op een hele goede weg is, maar het zou nog beter bekend moeten worden hoe makkelijk toegankelijk het écht is. En ik moet vaak ook nog uitleggen dat je wel on demand luistert, maar dat je geen abonnement hoeft te nemen, dat het allemaal gratis is. Het is echt een medium voor iedereen en over elk onderwerp is wel een podcast te vinden. Het niveau van het aanbod is over het algemeen heel hoog, dus ik denk dat vooral een goede PR belangrijk is voor het medium in het algemeen.

Welke podcast projecten kunnen we nog meer van jou verwachten? 
Er komen nieuwe afleveringen van “Voor altijd duurt een jaar – de podcast” Dat is een podcast die ik maak bij een theatervoorstelling die ik vanaf deze week weer ga spelen. Na die voorstelling houd ik kleedkamersessies waarin ik met mijn publiek napraat over de liefde, dat hoor je dan weer in de podcast. Dus luister vooral ook die oude en nieuwe afleveringen, maar je kunt er ook live bij zijn. Kijk voor de speellijst op Simonheijmans.com

Hoe belangrijk gaat podcasting in zijn algemeenheid worden? 
Podcasting gaat steeds groter worden denk ik, in rap tempo. We hebben vandaag de dag allemaal een telefoon met databundel waarmee je makkelijk podcasts kunt luisteren. Het aanbod wordt steeds groter en ik ken nog geen mensen die na het horen van hun eerste podcast stoppen met podcasts. The only way is up!