Rick van Velthuysen over de doorbraak van online radio
[INTERVIEW] Rick van Velthuysen startte alweer bijna 40 jaar geleden als dj bij het lokale radiostation ‘Vrije Radio Bollenstreek’. Door de jaren heen heeft de diskjockey alle vormen van radio meegemaakt. Van radiopiraat naar de publieke radio én televisie tot aan de start van commerciële radio. Nu is hij zeer actief op gebied van digitale radio. Volgens Van Velthuysen gaat het radiolandschap komende drie jaar radicaal veranderen en gaat online radio eindelijk doorbreken.
Je hebt onlangs in de media aangegeven dat online radio nu echt gaat doorbreken. Door welke zaken komt deze doorbraak?
Ondertussen is het online luisterpubliek beter te bereiken dan de reikwijdte van welke grote FM-zender in Nederland dan ook. Onlangs sprak ik een medewerker van Staples die zei: “Vind je het niet lastig dat je nu even niet via FM te beluisteren bent?” Ik zei toen tegen hem: “Blijf staan waar je nu bent, kan jij nu aan mij een FM-zender op de radio laten horen?”. Dat lukte hem niet moest hij toegeven, terwijl hij met z’n telefoon moeiteloos en zonder ruis meteen kon luisteren naar bijvoorbeeld Traffic Radio.
Feitelijk is het nog slechts een mindset die voor de doorbraak moet zorgen, want na jarenlang FM-gebruik kost het gewoon even tijd om radioluisteraars te laten afkicken van de ouderwetse ruis en de telkens zoekende RDS. Met de komst van de haast oneindige databundels en de EU gelijkschakeling per juni van het vorige jaar,zijn de online luistermogelijkheden haast eindeloos geworden, maar dat betekent nog niet dat wij er al zijn. Adverteerders, luisteraars, mediabureaus, allemaal moeten zij de voordelen van online gaan onderkennen, want online kent haast zo goed als geen begrenzingen, dus als men het over “bereik” wil hebben, dan wordt de keuze voor online een steeds makkelijkere.
Zelf kom ik regelmatig in Spanje en het is zo leuk om te zien dat de grote groep senioren, die daar van hun oude dag geniet, dagelijks luistert naar bijvoorbeeld Radio 5. Als zelfs onze (groot)ouders dit hebben kunnen vinden en alle datarestricties zijn door de telecomproviders weggenomen, dan is het succes van online slechts een kwestie van tijd.
“Podcasts zijn de perfecte manier om in de media te gaan inzoomen naar een specifiek onderwerp”
Ook Podcasting lijkt nu echt door te breken. Waarom worden podcasts nu door het grote publiek omarmd?
Podcasts -overigens een Nederlandse uitvinding met hulde aan Adam Curry- zijn de perfecte manier om in de media te gaan inzoomen naar een specifiek onderwerp, of een radiopersoonlijkheid waar je persoonlijk meer in geïnteresseerd bent. Of het een groot publiek gaat omarmen durf ik niet te zeggen, maar het heeft wel een specifieke toegevoegde waarde.
Net als de meeste radio-dj’s heb jij het vak geleerd door te starten bij radiopiraten en lokale zenders. Tegenwoordig kan iedereen radio maken en uitzenden via eigen podcasts of digitale radiozenders. Maakt dit het vak toegankelijker?
Door de stand van de techniek is tegenwoordig de sky the limit. Als ik vroeger uit wilde zenden, dan moest dit clandestien, waardoor de spanning meer zat in het niet opgepakt te willen worden door de Radio Controle Dienst, dan in de aandacht voor het radioprogramma. Anno 2017 heb je al een werkende studio voor een bedrag waar ik vroeger 2 draaitafels en een Alecto-mengpaneeltje voor kon kopen. Het wereldwijde web staat nu open voor iedere éénling die op een zolderkamertje zit en een goed idee heeft. Enzo Knol, of je hem kunt waarderen of niet, heeft bewezen dat de wereld open ligt voor elke airtalent/personality. En wat een verrijking: volle bak op betaalbare high-end apparatuur werken op basis van trial and error alle leuke zelfbedachte concepten/programma’s de wijde wereld in streamen. Respect voor hen die het heft in eigen hand nemen en daar succes in hebben.
Je bent ook actief op de digitale radio, waaronder als presentator bij Traffic Radio. Tot op heden is het gebruik ten opzichte van lineaire radio nog beperkt. Wat kunnen we op gebied van digitale radio komende jaren verwachten?
Het is zo grappig om te zien dat de consument nu al over veel techniek beschikt, maar dat ‘ie vaak half niet weet wat er kan met de geboden techniek in hun smartphone, caraudio etc. Tegenwoordig neem ik iedereen maar mee naar hun eigen auto waar ze nog steeds niet snappen wat ze nu precies kunnen met het knopje “media” in het dashboard van hun auto, dan pak ik hun smartphone, connecteer dit met de stereo in hun auto, ga vervolgens naar TuneIn en er gaat op het gebied van internet radio ineens een wereld voor ze open. Bij Traffic Radio maak ik van maandag tot en met vrijdag van 7 tot 9 uur dus gewoon een landelijk dekkend, of nee nog beter gezegd een wereld dekkend ochtendprogramma en dat kan je zo simpel beluisteren, je moet het alleen even weten. Door deze onwetendheid winnen vooralsnog zij die op FM zitten, maar dat gaat de komende drie jaar echt radicaal veranderen.