René van Leeuwen (Gingerlion): ‘Met podcast Mand zijn we over de magische grens van 1 miljoen starts gegaan’
In aanloop van de Online Radio Awards interviewen wij diverse online radiomakers en podcasters. Ditmaal: René van Leeuwen (Gingerlion/ Dumpert).
Naast je werkzaamheden voor het populaire platform Dumpert, heb je ook nog een eigen podcastproductiebedrijf. Heb je daar nog wel tijd voor?
Sinds een paar maanden ben ik in deeltijd gaan werken voor Dumpert, onder andere om meer tijd te kunnen investeren in Gingerlion, het bedrijf waar ik de trotse eigenaar van ben. Het is ook een manier om mezelf verder te ontwikkelen, als presentator en host in andere settings, maar ook als ondernemer.
Dumpert (Mediahuis Nederland) is bekend om zijn viral video’s en opmerkelijke tv-fragmenten. Is zoiets ook mogelijk op audiogebied?
Dat lijkt me wel. Radio is een stuk ouder dan televisie, en zeker dan de viral video’s van tegenwoordig. Ik luister op YouTube soms nog naar De Mannen van de Radio, en dat is maar één voorbeeld. Eigenlijk is alles mogelijk op audiogebied en je kunt het zo gek niet verzinnen of het is al eens gedaan. Gelukkig willen mensen zo nu en dan hun ogen rusten, of ze hebben geen tijd of zin in een scherm en zullen er dus altijd luisteraars zijn, op zoek naar mooie content.
Onder podcastproductiebedrijf Gingerlion produceer je diverse podcast, waaronder ‘De kijk van Koolhoven’, ‘Mand’ (Maxim Hartman), Podgoosr (Rob Goossens) en Podgasten. Wat hebben deze podcasts gemeen?
In ieder geval dat ze onafhankelijk door ons geproduceerd worden en ik in alle podcasts presenteer of sidekick ben. Inhoudelijk, qua lengte en vorm is het erg uiteenlopend, maar dat is juist een groot deel van de pret. We willen in iedere vorm een mooi (talk) audio product neer kunnen zetten.
Online Radio Awards editie 2020 heeft als thema ‘Groei’. Hoe laat jij de podcasts groeien in luisteraars en inkomsten?
Social media is ons voornaamste uithangbord. We hebben net een mooie en goed deelbare visual laten ontwerpen om daar nog meer streams uit te generen. Dat lukt momenteel heel goed. Daarnaast streef ik er altijd naar om een podcast of video zo leuk en oprecht te maken dat mensen het uit zichzelf willen volgen en delen. Afgelopen zomer hadden we een publicatie stop van een aantal weken voor Mand, de kortste podcast van Nederland, en toch mochten we dagelijks hordes nieuwe volgers verwelkomen op Spotify. Daarnaast zijn we met Mand begin augustus over de magische grens van 1 miljoen starts gegaan. Dat is lekker terugkomen van vakantie. Qua inkomsten proberen we verschillende zaken uit. We zoeken een goede commerciële partner voor Mand, verkopen leuke merch voor Podgasten, we zijn bijna klaar voor de lancering van mooie hemp kleding onder Gingerlion als merk en we werken hard aan onze B2B propositie.
Steeds meer podcasts zijn exclusief op een bepaald platform te beluisteren. Spotify was één van de eerste platforms die hiermee begon, maar ook op bijvoorbeeld JUKE bevat exclusieve podcastseries. Is dat volgens jou een goede trend?
Als maker hoop ik natuurlijk dat zo veel mogelijk mensen naar onze podcasts luisteren, maar ik snap ook de commerciële overwegingen die achter exclusiviteit schuil gaan. Misschien zijn er wel tussenvormen mogelijk, zoals GTST eerder op Videoland te zien is maar ook op RTL. Er wordt nog wel eens gezegd dat podcasts maken goedkoop is en je hebt er zeker geen NPO-budget voor nodig, maar wij zijn in ons eerste jaar drie keer geüpgrade in onze hardware en om een daadwerkelijk grappige, goede of informatieve podcast te maken moet je als maker een grote bak tijd investeren, voor en na de opname. Of exclusieve podcasts een goede trend is, durf ik niet te zeggen, maar het is eigenlijk een vrij logische weg die op videoplatformen al lang gebruikelijk is.
Wat kunnen we komende tijd op het gebied van podcasts verwachten?
Tijdens de coronacrisis zag je ontzettend veel nieuwe podcasts ontstaan, dus qua nieuw aanbod zitten we geramd met z’n allen en ik verwacht alleen nog maar meer. De vraag is wie het vol kunnen én willen houden op de langere termijn. Ik verwacht daarnaast en hoop natuurlijk ook dat podcasts bij reclame- en mediabureau’s een steeds belangrijkere rol op het menu krijgen. Het is een prachtig mediaproduct met een groeiend, geëngageerd en loyaal publiek! Als laatste denk ik dat er steeds meer B2B podcasts of podcast-achtige audio producten gemaakt zullen worden, van interne interviews met medewerkers van bedrijven tot podcasts die een rol spelen bij de arbeidsmarktcommunicatie of algehele marketing van een bedrijf of organisatie.
Kijk voor meer informatie op onlineradioawards.nl