Radio Olympia: Radiopiraten met online succes
[INTERVIEW] Op dinsdag 4 september maken Nederlandse online radiostations en podcasts kans op een Online Radio Award. We zetten komende tijd diverse radiomakers en podcasters in de spotlights. Ditmaal: Freddy Sallomons en Jerrel Arkes (Olympia Radio)
Olympia piraten radio bestaat uit Twentse piraten, Friese piraten en Drentse piraten radiostations en richt zich volledig op geheime zender muziek en piratenzenders hits Wat is precies geheime zender muziek en piratenzenders hits?
Jerrel: Het genre is lastig te omschrijven. De muziek die wij draaien komt veelal uit de jaren 70, 80 en 90. Ongeveer 80% is Nederlandstalig, de rest is vaak Engels, Duits of instrumentaal. De mix bestaat vooral uit meer onbekende levensliederen (vaak met accordeon), schlagers en country.
Freddy: Qua bekende Nederlandse artiesten kun je dan denken aan Vader Abraham, Henk Wijngaard, Corry Konings, Bonnie St. Claire en Arne Jansen. Je moet het eigenlijk gewoon horen om er een beeld bij te kunnen vormen. Als piraat waren jullie altijd lokaal gericht, maar nu jullie online zijn kunnen luisteraars over de hele wereld naar jullie zender luisteren. Passen jullie je daarop aan?
Jerrel: Eigenlijk passen we ons daar niet op aan. We proberen juist de piratencultuur levend te houden door ons eigen ding te blijven doen. Tot een jaar of 6 geleden waren al onze DJ’s nog actief op de FM. Vaak hadden we toen al een bijna landelijke dekking met masten (verbouwde bouwkranen) van 80 meter hoog en zenders tot 30 KW. Op de FM hadden we op SMSjes van luisteraars na nooit data over luisteraars. Toen dachten we dat luisteraars voornamelijk in onze regio zaten. Nu zien we dat onze luisteraars echt door heel Nederland zitten. Luisteraars in het buitenland zijn vaak Nederlandse vakantiegangers. Blijkbaar storen veel mensen zich niet aan het dialect dat je in sommige muziek en bij sommige DJ’s terughoort.
In hoeverre is het piraten gevoel nog terug te vinden op jullie online zender?
Freddy: Veel DJ’s zijn nog steeds regelmatig als piraat actief op de FM. Daarnaast is het format niet aangepast en hebben we door DJ’s aan te trekken uit verschillende regio’s ook een grote groep van de luisteraars die we destijds hadden weten mee te nemen. Dus veel luisteraars zullen nog steeds dat piraten gevoel bij ons vinden. Voor DJ’s die de spanning van het illegaal uitzenden missen is dat gevoel natuurlijk wel iets meer weg.
Jullie maken voor jullie distributie, naast jullie apps en website, gebruik van diverse platforms en er is ook een app. Wat trekt de meeste luisteraars?
Jerrel: We zien dat de website nog steeds één van de belangrijkste kanalen is. Daarnaast zie je dat TuneIn in combinatie met de smartphone steeds belangrijker wordt. Data wordt natuurlijk steeds goedkoper. Veel van onze luisteraars werken als vrachtwagenchauffeur, in de bouw, in fabrieken of op de boerderij. Voor die groep is er vaak geen wifi signaal beschikbaar. Een smartphone die dan wordt verbonden met de autoradio of bouwradio is voor veel van onze luisteraars een mooie uitkomst.
Veel online radiomakers hebben moeite om adverteerders te trekken. Waarom lukt het jullie wel?
Freddy: Olympia Radio is een stichting die geen winst mag en wil maken. Natuurlijk maken we ook kosten. Bijvoorbeeld voor het in de lucht houden van de streams en voor marketing. Het handje vol adverteerders dat we hebben, heeft ons benaderd. Dit zijn vaak luisteraars met een bedrijf die het gaaf vinden wat we doen. Verder draait onze organisatie op vrijwilligers.
Jerrel: We bestaan uit een groep van ongeveer 60 personen die zich willen inzetten voor Olympia en waarvan iedereen weer een andere expertise heeft. Denk aan techniek, jingles, soundprocessing, marketing, evenementen organiseren, etc.
Jullie hebben enorm veel fans via social media. Wat doen jullie om je community vast te houden?
Freddy: Vooral op Facebook doen we het goed. Onze pagina is daar organisch hard gegroeid door niet alleen berichten over Olympia te plaatsen, maar ook veel te doen met de muziek die onze doelgroep mooi vindt. Denk bijvoorbeeld aan oud beeldmateriaal van artiesten. Of ons bezoek aan Arnold Mühren van The Cats in zijn studio in Volendam.
Jerrel: Facebook maakt het helaas wel steeds moeilijker om onze doelgroep organisch te bereiken. Wil je iedereen bereiken, dan moet je daar flink voor betalen. We kijken daarom ook steeds meer naar YouTube en Instagram.
In totaal hebben jullie bijna 60 dj’s in huis. Is dat wel te managen?
Freddy: Omdat de DJ’s in verschillende regio’s wonen en we geen commercieel station met een eigen kantoor zijn, doen we bijna alles via onze Whatsapp groep. Als je me er 6 jaar geleden naar had gevraagd had ik gezegd dat zo’n grote groep via Whatsapp managen niet te doen is. Toch gaat dit eigenlijk erg goed. Juist omdat we bijna geen regels hebben. Onze planner stemt dagelijks één op één met iedereen af wie wanneer draait en wie invalt als er iemand niet kan. Verder laten we iedereen lekker vrij in het maken van hun eigen programma.
Jerrel: We hebben deze groep DJ’s geselecteerd omdat ze vroeger op de FM tot de meest populaire piratenzenders behoorden. We weten daarom wat onze DJ’s kunnen en hoe hun programma’s in elkaar zitten. Door die vrijheid liggen verschillende programma’s soms best ver uit elkaar in vergelijking met commerciële stations. Zowel qua muziek als de presentatie. Maar die variatie is nou juist onze kracht. Daar krijgen we van luisteraars veel complimenten over.
Het oosten van Nederland staat bekend om zijn piratenzenders. Een deel van jullie dj’s is ook nog actief als etherpiraat. Hoe actief worden deze radiopiraten tegenwoordig nog ‘opgejaagd’?
Freddy: Boetes variëren van en zijn afhankelijk van het vermogen dat je uitstraalt. Toen ik zelf nog actief was op de FM zette je de mast in een weiland bij een boer die je kende. De boete ging dan naar de perceeleigenaar. Omdat de boetes tegenwoordig kunnen oplopen tot tienduizenden euro’s, hebben veel piraten hun aanpak veranderd.
Jerrel: Het risico dat je een boete van tienduizenden euro’s in huis krijgt is voor veel piraten te groot. Daarom wordt er steeds vaker een mast op overheidsgrond gezet of wordt er een telefoonmast of hoogspanningsmast gebruikt om antennes in te plaatsen. Met de techniek van tegenwoordig is het audiosignaal makkelijk anoniem van de studio naar de mast te sturen. Dat betekent dat er niemand een boete krijgt en dat je alleen je apparatuur kwijt bent. Het Agentschap Telecom en de actieve piraten houden elkaar in balans. Naarmate er meer piraten worden gepakt en er dus minder piraten actief zijn, wordt het Agentschap Telecom ook minder actief. Zodra de activiteit van piraten daardoor weer toeneemt, duurt het vaak niet lang voor het Agentschap Telecom ook weer actiever wordt. Dat blijft een mooi kat en muis spelletje waarbij beide partijen elkaar continu te slim af proberen te zijn.
Online radio heeft de toekomst, maar heeft het ook nadelen ten opzichte van de oude piratenzender?
Freddy: De spanning is natuurlijk een stuk minder. Het gevoel dat je ieder moment uit de lucht gehaald kan worden. Het spelletje van het Agentschap Telecom te slim af te zijn. De kick die je krijgt als je dezelfde dag dat je gepakt bent weer inschakelt op een andere locatie. Dat zijn zaken die je niet hebt als je enkel online je plaatjes draait.
Jerrel: Onze luisteraars moeten nu ook meer moeite doen om naar ons te luisteren. Gelukkig wordt dat steeds makkelijker, maar dat beïnvloedt natuurlijk wel het aantal luisteraars.
Kijk voor meer informatie op:
www.OnlineRadioAwards.nl
www.olymp