Pierre Papa: ‘Durf anders te zijn’
[INTERVIEW] In aanloop naar de Online Radio Awards op 4 september interviewen we enkele juryleden over online radio en podcasting. Ditmaal: Pierre Papa (Radiocoach).
Steeds meer organisaties willen zelf media gaan maken. Waarom kan podcasting voor hen interessant zijn?
Je maakt je producten en/of diensten persoonlijker en hebt de tijd om inhoudelijk meer duidelijk te maken. Als je bijvoorbeeld een authentiek bakkersbedrijf bent en je moet opboksen tegen grote supermarkten in je omgeving dan kan je in je eigen podcast het verschil maken door uit te leggen hoe je brood en banket gemaakt wordt. Door vakkundig personeel zelf te aan het woord te laten en op die manier de passie en kunde onder de aandacht te brengen. Je maakt de luisteraar enthousiast en geeft je zaak een ‘gezicht’. Al zijn er maar 2 luisteraars die daarna je winkel instappen, dat maakt niet uit. Waar het om gaat is dat je passie gehoord en gedeeld zal worden op social media, is altijd winst.
Veel radiostations hebben te maken met een vergrijzende luisteraar. De luisteraar van de landelijke en regionale radiozenders in Nederland is gemiddeld 50 jaar oud. Luisteraars van ‘Jongerenstations’ 538 en 3FM zijn gemiddeld 40 jaar. Staat de jeugd nog wel te wachten op dj’s of kiezen zij voor de playlists van Spotify?
Jij hebt het over ‘de jeugd’, dat vind ik zelf wel een heel stoffig woord hoor, haha! Wat je in de luistercijfers wel ziet is dat radiostations als NPO Radio2 en Radio10 een enorme groei hebben doorgemaakt bij laat ik zeggen 30+ waar Radio538 de laatste 10 jaar heer en meester was. Door het aanstaande vertrek van Edwin Evers en zijn team is Radio538 al een tijd bezig met het vernieuwen van de tone of voice en het muziekformat, vooral in de avond en in het weekend. Bij 18+ luisteraars moet je als 538 of Q-Music de nr. 1 zijn en dat zal een flinke strijd worden verwacht ik. Het bereiken van iedereen jonger dan 18 jaar is op dit moment best een probleem want die luisteren niet massaal naar de radio. Die groeien op met YouTube, Spotify en games. Live naar de radio luisteren is in deze groep niet vanzelfsprekend, hoewel er nog altijd nog een handje vol 13+ luisteraars is dat op vrijdag naar de Mixmarathon van SLAM! Luistert, toch een heerlijke manier om alvast je weekend mee in te gaan. Ik geloof overigens wel dat je met personalities op de radio een community kunt blijven bouwen, moderne radio is 360 graden, dus je bent online ook 24/7 zichtbaar als radiomaker en daar valt nog een hoop terrein te winnen in Nederland.
Je houdt de radiowereld internationaal goed in de gaten. Welke trends kunnen we op gebied van online radio en podcasting komende tijd in Nederland verwachten?
Podcast groeit in aandacht en beleving enorm in Nederland en dat is een trend die ik al langer zag in landen als Amerika en Engeland. Ben in die landen ook gaan kijken en praten bij de grote radiopartijen. Ochtendshows doen daar al jaren een podcast als extra service naar de luisteraar. Elvis Duran, de best beluisterde ochtendjock van de Amerikaanse radio maakt zelf podcasts en zijn team ook vaak zelfstandig. Dan hoor je alleen de sidekicks en de producers die meer van zichzelf tonen en praten over persoonlijke dingen en onderwerpen. Heel interessant voor mensen die misschien niet eens dagelijks naar je radioshow luisteren en een extra voor de diehard fans van je radioshow. Dat zie ik in Nederland ook wel gebeuren binnenkort, je bent dan ook ‘ondemand’ prominenter aanwezig.
Veel Nederlandse podcasts zijn nu ook op Spotify te beluisteren. Gaat Spotify straks ook bekende dj’s naar zich toetrekken?
Dat zou je aan de bazen van Spotify moeten vragen maar dat zou zomaar kunnen. Op Spotify kun je nu zelfs ook al naar podcast luisteren en ik zou mij kunnen voorstellen dat je als leading streambedrijf ook een aantal grote namen aan je zou willen verbinden. Iets dat Apple al een paar jaar aan het doen is met Beats1, een online radiostation waar Elton John en Pharell eigen radioshows maken.
Binnen de podcastscene zijn er ook geluiden om de term ‘Podcast’ te vervangen voor ‘Audio On Demand’. Is dit een toepasselijkere naam nu podcasts al lang niet meer op alleen iPods te beluisteren zijn?
Dat zou ik onverstandig vinden, waarom zou je een medium dat er meer dan 15 jaar over gedaan heeft om populair te worden ineens een andere naam gaan geven? Nu radio ook visueel is en radiomakers ook een gezicht hebben gekregen ga je toch ook niet het woord radio vervangen door ‘kijkradio’?!
Samen met onder andere Ruud de Wild en Giel Beelen zit je in The Radio Project. Bij dit project krijgt een groep van 8 tot 10 jongeren de opdracht om binnen een half jaar te gaan bouwen aan het radiostation van de toekomst. Hoe verloopt dit project?
Ja heel goed. Ik ben ‘as we speak’ de talenten aan het uitnodigen want zaterdag 25 augustus is het al zover. Op deze dag ga ik samen met Ruud en Giel de talenten selecteren. We nodigen 15 tot 20 talenten uit die erboven uit steken en daarvan kiezen wij de beste uit. We letten daarbij ook op kwaliteiten als creativiteit, authenticiteit en ondernemerschap. Dit is een experiment waarbij we jonge mediamakers de kans bieden om het radiostation van de toekomst te bouwen, pionieren is hierbij een must want we willen een nieuw piepjong publiek aanboren. Dat zijn 13+ luisteraars die misschien nu helemaal niet naar de radio luisteren. Heel spannend dus. Geweldig gezamenlijk project dat mijn bedrijf Radiocoach doet met YPCA De Radiofabriek, eigenaar van online radiostations als Traffic Radio en All Sports Radio.
Je bent ook radiocoach van veel radio-personalities Ruud de Wild, Wietze de Jager, Petra Grijzen en Armin van Buuren. Daarnaast geef je advies aan veel landelijke radiostations. Welke tips heb je voor beginnende online radiomakers en podcasters?
Durf anders te zijn en verken alle grenzen bij jezelf. Bij podcast kun je bijvoorbeeld veel meer jezelf zijn en op inhoud zitten. Denk wel altijd na over vorm en over wat je aan inhoud brengt. Ik hoor zelf nog teveel oeverloze meninkjes in podcasts en vaak te weinig inhoudelijk beargumenteerd. Of ondersteun wat je beweert met bijvoorbeeld een audiofragment of een quote. Dat maakt jou als podcaster geloofwaardiger en echter. Het beeldend vertellen van verhalen is ook iets wat je hier goed kunt ontwikkelen, ook wel storytelling in vakjargon. En nog 1 ding, niet teveel je eigen mening opdringen en aannames slaken, verwonder ook eens en sta open voor een ander geluid als je gesprekken voert. Luister goed naar wat iemand zegt en anticipeer hierop scherp want dat kan zomaar ineens verrassend worden. Je luisteraar zal het daardoor boeiender gaan vinden om nog eens te gaan luisteren.
Kijk voor meer informatie op:
www.radiocoach.nl
www.onlineradioawards.nl