De organisatie van de Online Radio Day/ Online Radio Awards heeft het programma bekendgemaakt.

Het event voor online radio en podcast vindt plaats in Beeld en Geluid op woensdagmiddag 9 oktober tijdens de Dutch Media Week, het mediafestival van Nederland dat georganiseerd wordt van 4 t/m 13 oktober.

Het radiolandschap is volop in beweging. Zo is het online radio luisteren sterk in populariteit gestegen,


komen er steeds meer ‘internet only’ stations en groeit het aantal podcastluisteraars dagelijks. Na de succesvolle eerste editie pakken de initiatiefnemers van de Online Radio Awards, de verenigde Online Radiostation (v-OR) en vaknieuwsplatform Spreekbuis.nl, uit met een dagprogramma Online Radio Day.

Online Radio Awards 2019
Ook dit jaar hebben we weer een mooie awardshow in petto met bekende mediaprofessionals, spectaculaire acts en uiteraard verrassende winnaars. Meer informatie over de Online Radio Day en Online Radio Awards is op deze site te vinden. 

Datum: Woensdag 9 oktober 2019
Tijd: Vanaf 12:30/inloop 12:00 (de Online Radio Awards starten om 16:00)
Locatie:
Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid, Hilversum

PROGRAMMA ONLINE RADIO DAY/ ONLINE RADIO AWARDS

> Podcast workshop (door Radiocoach Pierre Papa en ZTACK)
12:30 (inloop vanaf 12:00)
Speciaal voor de Online Radio Day geeft Radiocoach Pierre Papa in samenwerking met de talenten van jongerenplatform ZTACK een podcast workshop, waarbij jongeren leren hoe zij podcasts kunnen maken. (LET OP: Deze workshopsessie is reeds uitverkocht!)


Online Radio Day – congresblok I (Theater 1) door Fabienne de Vries
12:30 (inloop 12:00)
Op het Online Radio Day-congres zal voormalig TMF VJ en radiomaakster Fabienne de Vries de diverse sessies met online radiomakers, mediaspecialisten en podcastmakers hosten.  

> Media Innovatie (door Elger van der Wel)
Mediaspecialist, radiomaker en podcaster Elger van der Wel vertelt over de laatste audiotrends op gebied van audio on demand, online radio en podcast. Tevens geeft hij zijn visie op de toekomst van audio.

> JUKE
JUKE is een initiatief van Talpa Network, waar radiozenders, themastations maar ook podcasts in één platform beluisterd kunnen worden. Jeroen de Bakker (directeur Product & Growth radio) vertelt meer over het nieuwe JUKE, de mogelijkheden voor adverteerders en hoe zij met hun strategie consumenten aan zich binden.

PAUZE 13:20 – 13:35

Online Radio Day Congresblok II (Theater 1) 13:35

Opening Cabaretier/jurylid Vincent Bijlo

Bijlo is cabaretier, maar schrijft ook wekelijks over radio in het Algemeen Dagblad. Voor de NTR maakt hij voor de NTR samen met Ger Jochems de podcastserie ‘Hallo Hier Hilversum’, waarbij hij in het rijke radio-archief van Beeld en Geluid duikt.

> Case 1 KLM 

KLM lanceerde vorig jaar The Journey, waarin reizigers vertellen over de reis die hun leven voorgoed veranderde. De podcast is internationaal bekroond. Dit jaar werd het tweede seizoen uitgebracht. Marvin Jacobs (creative director van Airborne) vertelt over de totstandkoming van de podcast.

> Case 2 TMG

Mandy van der Wal is binnen TMG verantwoordelijk voor online video en podcasts. Tijdens haar sessie vertelt zij over de audiostrategie van deze landelijke uitgever en de resultaten van huidige podcasts.

> Case 3 NPO Podcasts
NPO is de belangrijkste media-organisatie binnen het Nederlandse podcast-landschap. Van de meest beluisterde podcasts is een groot deel geproduceerd door NPO of de publieke omroepen. Wim Eikelboom (coördinator NPO Radio) praat ons bij over de podcast-strategie van de NPO. 

PAUZE 2 14:40- 14:55

Online Radio Day Congresblok III (Theater 1)
Start 14:35

> Opening Arjan Snijders
Oud Radioring-initiator, 3FM-dj, radiofreak en huidig NH Radio-baas Arjan Snijders heeft samen met Harm Edens in dit jubileumjaar de 100 Jaar Radio-podcast gestart. Hij beantwoord de vraag: Bestaat radio nog over 100 jaar?

> Presentatie Online radio & podcast onderzoek 2019
Ronald Jansen (DVJ Insights/ Easy2Survey) bespreekt de resultaten van het Online radio & podcast onderzoek 2019. Het onderzoek bestaat uit twee onderdelen: een consumentenonderzoek en een onderzoek onder adverteerders. De resultaten geven inzicht op het gebruik en acceptatie van online radio en podcasts bij consumenten, maar laten ook zien hoe adverteerders naar deze steeds populairdere audiovormen kijken en inzetten.

> Panel: Geld verdienen met online radio en podcasts
Glenn van der Burg (dagvoorzitter, presentator en podcastmaker) bespreekt met een panel van diverse (media)specialisten hoe makers geld kunnen verdienen met online radio en podcasting. Het panel bestaat uit:
* Evert Bronkhorst (strateeg bij mediabureau VIZEUM)
* Achmed Araad (oprichter van crowdfundingbedrijf Backme)
* David Achter de Molen (podcastproducer voor oa Netflix, AD en Tivoli)
* Tim de Gier (Dag en Nacht Media)
* Mandy van der Wal (TMG)

PAUZE 3 15:50- 16:15

> Start DJ DEEP Radio
Deep Radio (voorheen Deep FM) is pionier op gebied van dancemuziek via online radio. Het optreden met dj Kono Vidovic is dit jaar extra feestelijk, want de online dancezender viert alweer haar 15e verjaardag.

Online Radio Awards 2019
Voor de tweede maal wordt in Beeld en Geluid de Online Radio Awards georganiseerd. Dit jaar is de presentatie in handen van Jeroen Nieuwenhuize. 

Start uitreiking Online Radio Awards – Atrium 16:15-17:00

  • Beste Online Radiostation 2019
    Radiopionier en Gouden Marconi-Oeuvre Award-winnaar Willem van Kooten zal de prijs voor beste Online Radiostation 2019 uitreiken.
  • Beste Presentator 2019
  • Beste Podcast 2019
  • Online Radio Ambassadeur 2019
    De prijs voor Online Radio Ambassadeur 2019 wordt uitgereikt door 2018-ambassadeur Michiel Veenstra.

Borrel  17:00-19:00
Deep Radio met dj Kono Vidovic

Einde 19:00

New Business Radio doet live verslag van het event
12:00 – 14:00 uur Dutch Media Week Live! met Rick van Velthuysen
12:00 – 18:00 uur live verslag Online Radio Day met o.a. Barry Brand, Martine Hauwert en Jasper Leegwater