In aanloop van de Online Radio Awards interviewen wij diverse online radiomakers en podcasters. Ditmaal Nicolas Ruis over zijn podcast ‘Ruis in de Auto’.

Je bent heel actief als bij NH Radio en Talpa Radio. Had je nog wel tijd voor het maken van een podcast?
Ik ben de podcast “Ruis in de Auto” gestart omdat ik het leuk vond. Eigenlijk is dat het simpele antwoord. Ik hou van radio en ik ben gek op auto’s. Dus voor mij is er vrij weinig leuker dan een rit te maken in een auto samen met iemand die -op welke manier dan ook- de passie met me deelt.

Welke voordelen brengt jouw radio-ervaring mee bij het maken van een podcast?
Het is handig dat je weet hoe je moet praten en hoe je ongemakkelijke stiltes kunt voorkomen. Ook in de voorbereiding scheelt het natuurlijk als je weet hoe radio-productie werkt.

Wat doe je om je publiek te bereiken?
Ik deel de nieuwe afleveringen op Facebook, Twitter en LinkedIn en ik vraag of mijn gasten dat ook willen doen. Vaak hebben die grote netwerken, dus dat werkt vrij aardig. Maar ik wil nog wel een grotere marketingstrategie opzetten, maar daar is budget voor nodig.

Mobieler dan jouw auto-podcast gaat het niet worden. Welke apratuur gebruik je en hoe kun je in een rijdende auto de audio optimaliseren? Ik gebruik een Apogee Mic en monteer het met Audacity. Beetje compressie eroverheen en klaar. Maar het is wel lastig hoor, een goede geluidskwaliteit in een rijdende auto. Maar dat gaat overigens ook steeds beter.

Hoe bereid je je voor bij het maken van een podcast aflevering?
Eerst zoek ik de gast, dan lees ik me in in zijn verhaal en verder is het allemaal uit het blote hoofd. Als het op auto’s aankomt heb ik een enorme bak kennis in mijn hoofd, die vroeger compleet nutteloos was, maar nu toch best van pas blijkt te komen!

Auto’s kun je finetunen, maar podcasts ook. Wat heb jij tot nu toe verbeterd?
Vooral de geluidskwaliteit. Die is nu echt beter. En verder merk ik naarmate ik er meer heb gemaakt dat het allemaal wat meer vanzelf gaat. De juiste vragen op het juiste moment.

‘Het verdienmodel’ is een centraal thema bij de Online Radio Day 2019.  Heb jij al een inkomstenmodel voor jouw podcast?
Da’s een goede. Ik ben actief op zoek naar sponsoren die iets aan mijn publiek kunnen hebben. Denk aan verkoopsites of gewoon een automerk. Maar het is een beetje de kip en het ei. Want voor een sponsor moet ik meer luisteraars hebben en die bereik ik pas echt goed als ik een budget heb voor marketing. Maar gelukkig neemt het aantal luisteraars elke week nog flink toe, dus het zal me wel moeten gaan lukken. 

Tijdens de Online Radio Day organiseren we ook weer de Online Radio Awards voor het beste online radioprogramma, podcast en presentator. Waarom zou het publiek op jou moeten stemmen?
Omdat dit een ongescripte podcast is gemaakt uit de passie voor een specifiek onderwerp. En omdat ik het helemaal alleen doe, zonder hulp of inmenging van anderen. Authentiek én gepassioneerd. Wat wil een mens nog meer? 😉