In aanloop van de Online Radio Awards interviewen wij diverse online radiomakers en podcasters. Ditmaal: verslaggever Nick Dijkman over De Showbizz Podcast die hij met collega Matthijs Albers is gestart.  

Er zijn diverse gossip bladen, sites en tv-programma’s. Een echte gossip podcast was er nog niet. Waarom leent dit medium zich hier goed voor?
‘De showbizzwereld moet met een knipoog worden genomen. Daar is een podcast uitermate voor geschikt, omdat er een waarneembare ontspanning en duidelijk hoorbare lach in zit. In een podcast kun je meer achtergronden schetsen dan bij een artikel in een tijdschrift, of bij een tv-tem. Er is simpelweg meer ruimte voor sfeer en verbeelding. In onze podcast willen Matthijs en ik de luisteraars laten horen hoe een verhaal tot stand komt. Dat gebeurt grotendeels door journalistiek onderzoek. Soms kan dat onderzoek van toevalligheden aan elkaar hangen, zoals blijkt uit onze verhalen over de affaire van Dionne Stax en Humberto Tan. Daar hebben we onze eerste aflevering aan gewijd.

Het schrijven is totaal anders dan een verhaal vertellen in een podcast, radio of live op tv. Hoe bereid jij je podcastuitzending voor? 
‘Matthijs en ik kiezen ervoor iedere uitzending een ander onderwerp te kiezen. De eerste uitzending hebben we gekozen voor hét showbizzverhaal van de laatste jaren: de affaire van Humberto Tan en Dionne Stax. Omdat we een luchtige podcast maken, hebben we geen strak stramien of script waaraan we ons moeten houden. We nemen van te voren de uitzending door, bespreken wat we kwijt willen en bepalen de volgorde van de onderwerpen. Het moet lijken alsof we het ter plekke bedenken. Op die manier is het net alsof de luisteraar bij ons aan tafel zit en een gesprek van twee showbizzjournalisten in de kroeg volgt. Want zeg nou zelf: wat is er nou leuker dan een gesprek tussen twee personen volgen, zonder dat die personen weten dat jij meeluistert?’

Wat zijn de grootste misvattingen bij ‘roddel-journalistiek?
Dat is de naam roddeljournalistiek of roddelblad. Wij roddelen niet, maar gaan op basis van roddels die we tot ons krijgen op een journalistieke manier te werk. De geruchten of roddels die we opvangen onderzoeken we grondig. Dat kan op een eenvoudige manier, telefonisch: ‘Klopt het dat…’ Maar ook ter plaatse. Als we horen dat een bekende Nederlander een affaire heeft en we weten waar ze doorgaans afspreken, dan gaan we daar op onderzoek uit en bellen we niet van te voren. Dan houden ze immers rekening met het feit dat de pers weet heeft van hun affaire en zijn ze uiterst voorzichtig. Dergelijke ‘boerenslimheid’ is erg belangrijk in ons vak. Een ander voorbeeld is het eerste interview met Johan Derksen, nadat hij vorig jaar in zijn woning in Grolloo van de trap was gevallen en daarbij diverse botbreuken had opgelopen. Toen bekend was dat Johan weer thuis was uit het ziekenhuis en alles goed zou komen, ben ik met een fotograaf naar zijn woning in Grolloo gereden. Daar hebben we gewacht tot zijn vrouw de hond uit ging laten en toen besloten we bij hem aan te bellen. Op die manier wisten we zeker dat Johan de deur open zou doen en ons te woord kon staan. ‘Ik ga jullie niet 2,5 uur naar huis laten rijden zonder verhaal, kom maar verder’, waren de letterlijke woorden van Johan, waarna we achter hem aan naar zijn tuinhuis/mancave liepen en anderhalf uur lang met hem gesproken hebben en aansluitend wat foto’s van hem en gehavende gezicht mochten maken. Dat krijg je niet voor elkaar als je veilig belt of mailt. Nee, je moet actief en uitgekookt zijn.’

Televisieprogramma zoals Shownieuws en RTL Boulevard zijn een vast element geworden van entertainmentnieuw-ecosysteem. In alle programma’s zitten ook hoofdredacteuren van Story, Weekend en Privé. Hoe worden de keuzes gemaakt wanneer iets verteld wordt in het programma of dat het vastgehouden wordt voor eigen blad?
De hoofdredacteuren van Story, Privé en Weekend die in Shownieuws te zien zijn, houden de primeurs voor hun eigen blad. Zodra het in hun blad heeft gestaan, kunnen ze in de uitzending van Shownieuws het artikel van duiding voorzien. Door hun jarenlange ervaring weten ze als geen ander hoe de hazen lopen. Hun anekdotes van jaren geleden zijn dan een mooie aanvulling op het harde nieuws, eerder die week gebracht.’

Bij RTL Boulevard kwam de affaire Tan-Stax in eerste instantie niet ter sprake. Hoogstwaarschijnlijk omdat Humberto Tan RTL-ster is en hij toen met zijn Latenight de belangrijkste pijler in de avond van RTL4 was. Zie je dit soort situaties vaker gebeuren bij BLVD en Shownieuws? In hoeverre kan de tv-redactie onafhankelijk van de zender werken? 
Dat de affaire van Humberto en Dionne door RTL Boulevard meer dan een week werd doodgezwegen, was met recht opvallend te noemen. Pas een week na de eerst publicatie en op de dag van de tweede publicatie werd er in RTL Boulevard aandacht aan besteed. Bij RTL heerst er een ‘ons-kent-ons’ sfeertje onderling. De presentatoren en deskundigen weten allemaal van alles van elkaar, maar onderzoeken dat niet. Dat komt omdat ze geen journalist zijn, maar deskundige of presentator. Ik mis bij RTL Boulevard op showbizzgebied wat dat betreft de echte journalistiek. Qua misdaad zijn ze geweldig, met topjournalisten John van den Heuvel en Peter R. de Vries, en ook op het gebied van royalty, fashion en lifestyle hebben ze gewichtige deskundigen en journalisten. Maar qua showbizz is het erg mager en verschuilen ze zich doorgaans achter nieuws dat wordt gebracht door de bladen. Zodra de bladen op woensdag in de winkel liggen belt de redactie van RTL Boulevard het nieuws uit de bladen na en vragen ze de desbetreffende BN’er of hij/zij dat aan hun wil bevestigen. Vervolgens brengen ze het nieuws dan als volgt: ‘Nicolette Kluijver bevestigt aan RTL Boulevard: Joost en ik gaan scheiden’. Terwijl dit nieuws dan die ochtend in een showbizzblad stond en zij er slechts één telefoon aan gewaagd hebben. Het meest oncollegiale aan deze werkwijze vind ik dat ze vervolgens de bron van het artikel niet noemen en pochen met het feit dat zij dat nieuws zelf brengen. Wat dat betreft doet Shownieuws het een stuk beter. Zij hebben de hoofdredacteuren van de bladen, die doorgaans het nieuws brengen, aan de desk. De grootste showbizzverhalen van de laatste jaren zijn allemaal gebracht door de bladen. Neem de affaire van Humberto Tan en Dionne Stax, de huwelijkscrisis van Wendy van Dijk en haar man Erland Galjaard, alle gebeurtenissen binnen de familie Hazes en de scheiding van Marco en Leontine Borsato.

Voor de Online Radio Awards editie 2020 hebben we als thema ‘Groei’ gekozen. Hoe willen jullie je podcast op het gebied van luisteraars en inkomsten laten groeien?
Matthijs en ik zijn betrekkelijk nieuw in de wereld van de podcasts. Dit is pas onze eerste podcast. We hopen via social media en publicaties op deze website, maar ook op andere nieuwswebsites, zichtbaar te worden. Ik denk dat een opmerking die in de pers breed wordt uitgemeten er voor kan zorgen dat je zichtbaar wordt. Zo ging het ook met de Zelfspodcast van Op1-presentator Sander Schimmelpenninck en zanger/producer Jaap Reesema. In hun podcast werd Yolanthe door Sander vergeleken met een kat met downsyndroom. Na deze opmerking kreeg Sander veel kritiek te verwerken en kwamen mensen in aanraking met zijn podcast. Nu zijn Matthijs en ik niet van plan om mensen op dergelijke wijze te beledigen, maar worden er in onze podcast wel gepeperde uitspraken gedaan die er wellicht voor zorgen dat we het gesprek van de dag worden.

Kijk voor meer informatie op onlineradioawards.nl