Michiel Veenstra over de toekomst van podcasts
[INTERVIEW] Michiel Veenstra is niet alleen actief met zijn programma op 3FM, maar heeft de afgelopen ook diverse podcasts opgezet. We vroegen hem naar de stand van zaken en de laatste ontwikkelingen rondom podcasting.
Je bent met onder andere D-Tales en Michiel Met een zeer actief podcaster. Hoe is de liefde voor podcasting ontstaan?
Eigenlijk opmerkelijk laat als je nagaat dat ik zo’n beetje naast de uitvinder ervan zat toen hij er voor het eerst mee experimenteerde: in 2003 en 2004 maakte ik met Adam Curry de ochtendshow op Radio Veronica. Hij was toen al volop bezig met de eerste beginselen van het fenomeen, maar bij mij landde het nog niet. Dat heeft echt geduurd tot de Serial-boom van een paar jaar geleden. Steeds meer sites schreven over de wederopstanding van het fenomeen en dat was voor mij ook aanleiding weer eens wat op te zoeken. Dan kom je al snel bij je eigen hobbies uit: tech en Disney. Vooral het luisteren naar enkele Amerikaanse Disney podcasts sterkte mij en de twee vrienden waarmee we al enkele jaren en Disney-log vulden met de kriebels om zelf een Nederlandstalige podcast te starten over onze gezamenlijke hobby.
Samen met Ralf Verhoef en Jorn Jokker heb je al jaren een Nederlandstalige podcast over alles wat met Disney te maken heeft. Jullie hebben al meer dan 100 afleveringen gemaakt en doen naast podcasts af en toe ook een vlog. Met welke technieken experimenteren jullie allemaal?
We werken redelijk straight forward: elke week leggen we contact via Skype of Google Hangout om elkaar te kunnen zien en we nemen dan allemaal lokaal onze audio op, die we in een dropbox delen om vervolgens onder elkaar te leggen in de montage. Eens in de twee weken gooien we de Hangout openbaar open op ons Youtube kanaal en kunnen luisteraars dus live meekijken met de opnames en tevens via de livechat deelnemen aan het gesprek. We hebben onlangs een test gedaan met een browser-app waarbij de sporen automatisch in een dropbox gesynched zouden worden, maar dat was een drama. Verder staan we overal voor open, vooral ook wat betreft de verspreiding van onze content. Sinds enkele maanden zijn we bijvoorbeeld ook te horen op Spotify, een ontwikkeling waar we heel blij mee zijn.
Binnen de podcastscene zijn er ook geluiden om de term ‘Podcast’ te vervangen voor ‘Audio On Demand’. Is dit een toepasselijkere naam nu podcasts al lang niet meer op alleen iPods te beluisteren zijn?
Goede vraag! Ik heb best een poos hardop geroepen dat de term misschien heroverwogen moet worden omdat ie zo techie klinkt en daarmee wellicht ook veel mensen afschrikt. Nog steeds denk ik dat je in bijvoorbeeld de app van een radiostation geen onderscheid moet maken tussen eerder uitgezonden programma’s en on demand shows: noem alles shows. Terugluisteren of exclusief online luisteren maakt geen flikker uit. Het is inderdaad Audio on demand, allemaal. Maar goed, als mainstream media de term podcast vaker gaan gebruiken burgert ie hopelijk vanzelf in.
Diverse radiozenders gebruiken de podcast vooral als een ‘uitzending gemist’-dienst. Halen ze hiermee het optimale uit podcasting?
Nee, zeker niet. Vooral als niet als het een luie 1 op 1 doorzet is van wat hun Uitzending Gemist-techniek uitpoept. Podcasts die beginnen met een half nieuwsbulletin, een reclameblok of middenin een uuropener of plaat kan je niet serieus nemen. Als iemand een podcast aanzet heeft die persoon zelf al een keuze gemaakt voor je product, wellicht na een lange zoektocht. Die kun je meteen aanspreken met een welkom en een korte inleiding van wat je voor hem of haar in de aanbieding hebt. Alle oude radioregels van bijvoorbeeld twee platen aan kop van een uur moeten overboord.
In hoeverre lijkt het maken van podcasts op radiomaken?
Veel. M’n opgedane kennis over draaiboek maken, interviewtechnieken, geluidskwaliteit, een gesprek op gang houden, montage… het is allemaal van onschatbare waarde voor een goede podcast.
Er zijn steeds meer mensen actief met het maken van podcasts. De vraag hoe je er geld mee kan verdienen komt ook steeds vaker om de hoek kijken. Hoe doen jullie dat met bijvoorbeeld D-Tales?
Zeker voor een kleine niche-titel is het verre van een vetpot, maar ruim kostendekkend zijn we absoluut. Dat heeft veel te maken met het enorme enthousiasme van onze luisteraars. Sommigen van hen steunen ons op maandelijkse basis via PayPal-donaties, we hebben een 5-delige audiotour door Disneyland Paris op Bandcamp te koop staan en via een merch-shop verdienen we ook wat bij. Mensen willen echt wel betalen voor goede content; toen we het voor het eerst in de podcast hadden over voorzichtige plannen om een betaal-optie toe te voegen aan de site via bijvoorbeeld PayPal of Patreon kwamen er mailtjes van luisteraars die ons vroegen dit alsjeblieft door te zetten omdat ze graag WILDEN betalen: ze schaamden zich er bijna voor zoveel toffe content gratis te genieten.
Welke tips kun je geven aan mensen die een podcast willen starten?
Doe het!
Door de huidige technologische ontwikkelingen worden podcasts en online radiostations steeds toegankelijker. Wat moet er gebeuren om deze door een nog grote publiek te laten omarmen?
De komst van Smart Speakers gaat een grote rol spelen; hoewel in Amerika blijkt dat ze vooral worden gebruikt voor korte content – dus bijvoorbeeld eerder een nieuwsbulletin dan een interview van een uur – nemen ze veel van de hassle weg die het nu is om een podcast-app te vinden, doorgronden en te gebruiken. Alle moeite die Google er nu instopt is ook heel belangrijk. Binnenkort is hun techniek zo ver gevorderd dat als je zoekt op een term je ook podcasts over dat onderwerp in je resultaten krijgt, inclusief een playbutton die je meteen binnen je browser kunt gebruiken.