Na de succesvolle eerste editie pakken de initiatiefnemers van de Online Radio Awards, de verenigde Online Radiostation (v-OR) en vaknieuwsplatform Spreekbuis.nl, uit met een dagprogramma Online Radio Day. Een interview met initiatiefnemers Peter Contant (v-OR) en Richard Otto (Spreekbuis.nl) over de ontwikkelingen op gebied van online radio en podcasting.

Waarom organiseren jullie dit jaar naast de awardshow ook een Online Radio Day?
Richard Otto:  Met de Online Radio Awards zetten we de makers achter de podcasts en online stations in de spotlights. Naast de feestelijke awardshow willen ook meer inhoud brengen over deze audiovormen. Dit doen we sinds vorig jaar al met meer dan 100 interviews met online radio en podcast-makers op de website onlineradioawards.nl, maar deze editie zetten we met het congres voorafgaand aan de awardshow daar een extra stappen in.  

De Dutch Media Week bevat talrijke (publieks)evenementen, waaronder de Open Studio Dagen. Wat is de doelgroep van Online Radio Day?
Peter Contant: Wij richten ons op online radio makers, podcasters, mediaprofessionals vanuit de traditionele media, maar ook adverteerders en beleidsmakers. Daarnaast willen we dit jaar jongeren meer bij het evenement betrekken en bieden we een radio workshop, waar Radiocoach Pierre Papa in samenwerking met de talenten van jongerenplatform ZTACK een podcastworkshop geven om jongeren te leren hoe zij podcasts kunnen maken.

Wat is de status van online radio en podcasting?
Richard Otto: ‘Beide mediatypen zijn nog steeds enorm aan populariteit aan het winnen. Uit de AudioMonitor, het tweejaarlijkse onderzoek van de Stichting Nationaal Luister Onderzoek (NLO) bleek dat maar liefs 5 miljoen Nederlanders podcasts luisteren. Ook de online radioconsumptie is stijgende door goedkope mobile internetbundels, maar ook connected autoradio’s. Aan de makers-kant is tevens een flinke stijging te zien. Podcasting wordt door velen gezien als het nieuwe bloggen of vloggen. Steeds meer Youtube-vloggers, zoals Enzo Knol en Monica Geuze hebben tegenwoordig een podcast. Daarnaast zijn ook steeds meer radiomakers aan het podcasten geslagen. Denk aan Ruud de Wild, Giel Beelen en Domien Verschuuren. En ook bedrijven zetten voor zowel de in- als de externe communicatie steeds meer in podcasts of online radio in.

Kun je met podcasting en online radio ook geld verdienen?
Richard Otto: Jazeker! In een groot land als de VS waren in 2018 de advertentie-inkomsten van podcasts nog goed voor 479 miljoen dollar. Over drie jaar is de 1 miljard gepasseerd. Ook in Nederland zijn er steeds meer bedrijven die uit online radio en podcasting al een flinke boterham mee verdienen. Denk bijvoorbeeld aan partijen zoals Dag en Nacht Media, Nederland.FM en YPCA. Komende jaren zal dit ook in Nederland door blijven stijgen. Op het Online Radio Day-congres hebben we er daarom voor gekozen om ‘Geld verdienen met online radio en podcast’ als één van de centrale thema’s mee te nemen.

Peter Contant: “Er ontstaan steeds meer verdienmodellen, maar er moet nog wel een slag gemaakt worden met commercialverkoop. The Media Exchange is als spotverkoper afgehaakt en Targetspot moet nog goed op gang komen met de business. In verhouding tot een paar terug merk je wel dat het aan alle kanten gonst en bruist van de activiteiten.”

Hoe ziet het online radiolandschap er over vijf jaar uit?
Peter Contant: “Ik geloof nog niet dat we binnen enkele jaren afscheid gaan nemen van FM. Daarvoor zijn de belangen te groot. NPO heeft al aangegeven dat zij de FM-frequenties tot 2030 in de lucht gaan houden. Toch zullen online radio en podcasts een steeds belangrijke rol in de audioconsumptie krijgen. Met de Online Radio Day en de Online Radio Awards willen we deze audiovormen daarom nog meer onder de aandacht brengen en de makers in het zonnetje zetten. Komende tijd zijn er veel evenementen, die in het teken staan van 100 jaar radio, waarbij veel wordt teruggekeken. Met de Online Radio Day op 9 oktober in Beeld en Geluid kijken wij vooral vooruit.  

Kijk voor meer informatie en tickets op OnlineRadioAwards.nl