Dit jaar organiseert Spreekbuis.nl en de verenigde Online-Radiostadions voor de tweede maal de Online Radio Awards. Voorafgaand aan Online Radio Day en Online Radio Awards brengen we diverse online radiomakers en podcasters onder de aandacht. Dit maal Max Moszkowicz van de podcast ‘Vechten met Moszkowicz’

Jouw grootvader Max wist het concentratiekamp te overleven door tegen nazi’s te wedstrijdboksen. Jouw podcast heet ‘Vechten als Moszkowicz’ en op persfoto’s draag je bokshandschoenen. Waarom heb je voor deze podcasttitel gekozen? 
Dat is een grappig verhaal. De titel illustreert als het ware een discussie of een verschil van mening, maar ik wilde ook graag veel aandacht besteden aan vechtsporten. Uiteindelijk vecht ik meestal samen met mijn gasten omdat bijna iedereen die ik uitnodig super leuke mensen zijn wiens verhaal ik graag hoor. Ik vind het ook zo Nederlands om altijd maar bezig te zijn om iemand onderuit proberen te halen. Ik ben gewoon geïnteresseerd in mijn gasten omdat ik ze uitnodig omdat ik ze bewonder om iets. Voor mij draait alles om groeien en inspireren. Ik heb trouwens nog de bokshandschoenen van mijn grootvader. Die heeft hij me als kleine jongen gegeven. 

‘Vechten als Moszkowicz’ is een online radioprogramma, podcast, Youtube-aflevering en ook nog eens in print terug te lezen in De Nieuwe Revue. Van welk medium ontvang je de meeste reacties?
Mijn podcast wordt uitgezonden op New Business Radio, heel veel van mijn gasten worden inderdaad ook uitgeschreven in de Nieuwe Revu, we zetten alles op ons eigen Vechten met Moszkowicz Youtube kanaal en het staat op Spotify. De meeste reactie krijg ik via social media. Maar ik wordt ook regelmatig op straat aangesproken. 

Wat was voor jou de reden om naast je journalistieke werk en documentaires maken ook een eigen podcast te starten? 
Omdat ik door mijn vak vaak hele interessante mensen ontmoet en omdat ik niet met alle onderwerpen iets kan doen. De podcast geeft me heel veel vrijheid en ik kan toch iets doen met mensen of onderwerpen die anders blijven liggen. Bovendien ben ik van niemand meer afhankelijk omdat ik nu mijn eigen onafhankelijke media heb opgericht. Ik heb geen baas of eindredacteur, dat ben ik zelf. Het is zeer verfrissend om eens een keer niet beteugeld te worden of afgewezen. 

Versterken print, online video en audio elkaar? 
Ik durf daar wel ja op te zeggen. Alle grote kranten zijn nu ook aan het podcasten geslagen. Wij waren één van de eerste met Nieuwe Revu. 

Je hebt veel gasten van joodse afkomst in je programma. Zijn deze voor jou makkelijker benaderbaar?
Ik heb natuurlijk veel gemeenschappelijk met joden, dat praat makkelijker. We zijn een beetje familie allemaal. Maar ook niet joden komen ruim aan bod. Het ligt echt aan de persoon die ik bewonder om iets.

Je hebt in eerdere interviews aangegeven je zorgen te maken over het antisemitisme, waarin je zelfs aangeeft wellicht in de toekomst te verhuizen naar Israël of Amerika. Wordt het groeiende antisemitisme volgens jou voldoende door de Nederlandse media belicht?
Ik heb het gevoel dat de media niet graag haar vingers brand aan het onderwerp. Maar niet alleen de media, ook de politie is zeer gereserveerd om het probleem te benoemen. Alhoewel er in de politiek nu wel echt een duidelijk geluid wordt afgegeven. De media is erg benauwd dat  antisemitisme benoemen, kritiek op Israël in de weg staat. Maar het is vaak juist kritiek op Israël of antizionisme wat de camouflage is voor pure jodenhaat. Er zijn zoveel incidenten die puur antisemitisch waren die anders werden gekwalificeerd, zoals onlangs nog op de Albert Kuipmarkt in Amsterdam waar een vader en een zoon werden neergestoken door een geradicaliseerde moslim omdat ze joods zijn. Het duurt zooooooo lang voordat de media dan de waarheid rondom dat geweldsdelict vertellen. Maar het is in Nederland een stuk beter te doen voor joden dan andere West-Europese landen zoals Frankrijk of Zweden die situatie word steeds moeilijker voor joden.

Even terug naar online radio en podcasting. Dit jaar is het verdienmodel één van de centrale thema’s tijdens de Online Radio Day. Hoe bekostig jij je podcast?
Door sponsoring en samenwerkingen met geschreven journalistiek; de Nieuwe Revu. 

Welke voordelen brengt jouw journalistieke ervaring mee bij het maken van een podcast?
Ik weet hoe ik vragen moet stellen, wanneer ik moet doorvragen of juist mijn mond moet houden. Verder is mijn podcast een personality driven podcast dus de interesse is er al wederzijds. Dat praat lekker makkelijk.

Hoe breng jij je podcast onder de aandacht?
Ik denk dat je altijd je podcast zo breed mogelijk moet aanbieden. De concurrentie is nu namelijk heel groot aan het worden. Hoe bekender de podcaster, hoe meer luisteraars. Je bent echt zelf je ambassadeur van je podcast dus jij moet het verkopen. Dat is lastig maar dat is de prijs die je betaald om onafhankelijk te zijn.

Momenteel schieten de podcasts als paddenstoelen uit de grond. Gaan podcasts een zware concurrent worden van de reguliere radio?
Absoluut! Het heeft er ook mee te maken dat dit vrije media is. Makers, journalisten, tv persoonlijkheden zien de voordelen van onafhankelijke media in. Reguliere radio word met strakke hand geregeerd en hier ben je vrij!