Marcel Bouman wil muzieksmaak aan de wereld ‘opdringen’
[INTERVIEW] Op OnlineRadioAwards.nl is het nu mogelijk om te stemmen op je meest favoriete online radiostations, podcasts en presentatoren. We zetten komende tijd diverse radiomakers en podcasters in de spotlights. Dit maal: Marcel Bouman (AMBTT)
Marcel Bouman is de zoon van radio-dj Ad ‘De Meester’ Bouman. Marcel is ook geen onbekende in de muziekindustrie heeft een hoge functie bij Mood Media, een wereldmarktleider in het verbeteren van klantbelevingen door middel van muziek, beeld en geur. Samen met zijn vader de Ad en Marcel Bouman’s Top Tien gestart dat te beluisteren valt op ABTT.nl en 192 Radio.
De Adje Bouman’s Top Tien bestaat alweer meer dan 50 jaar. Sinds vorig jaar is ABTT veranderd in Ad en Marcel Bouman’s Top Tien. Hoe kwamen jullie op het idee om samen de Top 10 te continueren?
Een jaar geleden zaten Ad en ik nog met een programma bij KX radio. Deze zender besloot echter verder te gaan als ‘jonge talenten zender’ en dat waren wij natuurlijk niet echt, dus onze programma’s stopten op dat internet station. Ad had inmiddels bedacht ook te stoppen met ABTT wegens tijdgebrek maar na een goede vergadering op vrijdagmiddag in Café Moeke hebben we bedacht ABTT om te zetten naar AMBTT en verder te gaan om onze muzieksmaak op te dringen aan de rest van de wereld.
Je vader Ad heeft een flink aantal jaren ervaring, waaronder zeezender Veronica, later de Veronica Omroep Organisatie (VOO), Hilversum 1, Radio 2 en diverse online radiostations. Hoe was het voor jou om voor het eerst achter de microfoon te kruipen?
Voor het eerst zat ik achter de microfoon in 1982 tijdens opname van radio Wanhoop ooit uitgezonden op piraat radio Gooiland, samen met Eelko van Kooten draaiden we toen plaatjes en vertelden flauwe grappen, met Ad natuurlijk aan de knoppen. Zover ik mij herinneren een redelijke chaos, maar heeft geen vervolg gekregen. Pas met de terugkomst van Radio Gooiland/Okay FM (later Radio192) in 1997 kwam er regelmaat in. Gelukkig is Ad altijd een goede leermeester echter wel wat streng je moet niet proberen een verkeerde stereo versie of remake te draaien is meteen dagen huisarrest, hahaha!
In hoeverre is jouw muzieksmaak anders dan die van je vader?
Het is grappig om te zien hoe vaak onze favoriete plaat van het moment overeenkomt maar natuurlijk zijn er wel discussies. De grunge van de jaren ’90 hoeft van Ad niet zo en dat zijn nou juist mijn pareltjes, zo heeft Ad iets met Dr Alban maar daar kan ik niet zo veel mee. Toch over de hele linie zijn we het wel angstig vaak met elkaar eens of zoals Ad zou zeggen; komt door een goeie opvoeding.
Wat maakt de Adje Bouman’s Top Tien nou nog steeds uniek?
Uniek is denk ik de plaatkeuze en gebrek aan een doorsnee format/logica. Vroeger in de ABTTtop10 was er soms een nummer niet of ineens 11 nummers, b-kantjes, albumtracks, stilte; alles kon. Nu proberen we er wel wat vorm in te gieten maar er is in feite geen vast format; alles mag van filmmuziek tot metal, als wij het maar goed vinden en een beetje lekker klinkt op de radio – dat laatste is wel belangrijk.
Het is jou gelukt om van je hobby te kunnen leven als Head of Music van het internationale concern Mood Media. Hoe kunnen radiomakers geld verdienen met hun online station?
Ha, nou ik zou niet stoppen met je gewone baan want voorlopig kost online radiomaken alleen maar geld. Het brengt ons weinig op maar wij zien het meer als hobby. Ik kan me echter voorstellen dat met een apart format en genoeg unieke luisteraars er wel mogelijkheden liggen om geld te verdienen, maar het lijkt me voorlopig geen vetpot.
Door je werk ben je goed op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Hoe ziet het online radiolandschap er volgens jou over vijf jaar uit?
Ik ben benieuwd; het wordt zeer spannend voor hele radio landschap. Er zijn veel kansen voor online radio, omdat tegenwoordig iedereen bijna overal alles kan luisteren. Maar ook veel concurrentie van andere spelers als Spotify & Apple. Ik denk dat radio de jongeren kwijt gaat raken aan streaming deze willen elke dag elke keer hun eigen muziek horen daar kan radio maar moeilijk volgen. Maar bij gezinnen en werkend Nederland zal radio onverminderd populair blijven als bron van vermaak en informatie alleen zal dit meer verspreid zijn over online stations – maar de 538 en Radio 2 ’s van deze wereld zullen nog steeds grootste aandeel hebben vanwege enorme bereik en marketing budgetten.
Kijk voor meer info op ABTT.nl