In aanloop van de Online Radio Awards interviewen wij diverse online radiomakers en podcasters. Ditmaal: Sander Denneman (Makkelijk Praten-podcast).

 Makkelijk praten is een podcast is een podcast over wetenschap, waarin jonge onderzoekers van Nederlandse universiteiten praten over hun onderzoek. De onderzoeken gaan over diverse wetenschappen. Kun je daarmee wel een vast luisterpubliek creëren?
Jazeker, onze doelgroep is iedereen die geïnteresseerd is in wetenschap en millennial science-fans in het bijzonder. Het mooie aan  die doelgroep is dat zij houden van wetenschap, vaak ongeacht het onderwerp – als het maar over wetenschap gaat. We kunnen daardoor binnen de kaders van een wetenschapspodcast een breed spectrum aan onderwerpen kunnen behandelen. Van het ontstaan van het heelal tot aan het groeiproces van de wilde tomaat. Bovendien komen in onze podcast alleen jonge wetenschappers aan het woord; die hoor je niet zo vaak in andere media. We merken dat mensen het interessant vinden om die meer onbevangen en frisse wetenschapsstem te horen. 

Welke voordelen biedt het medium podcast voor jullie thema?
Het mooie aan de podcast is dat je er een niche kan bereiken; het hoeft niet per se iets te zijn wat heel Nederland wil horen. Een podcast is dus ideaal om specialisten uitgebreid aan het woord te laten over hun vakgebied en dat sluit juist zo prachtig aan bij de wetenschap. In andere media moeten wetenschappers vaak hun onderzoek in hapklare brokjes aan het publiek voeren, bijvoorbeeld bij een tv-programma. Hierdoor verlies je vaak de nuance en diepgang in het verhaal. Ook merkten we dat onze wetenschappers vaak niet aan het woord komen in andere media. Dat vonden we doodzonde, dus zijn we een podcast met jonge wetenschappers gestart, waar ruime is voor een uitgebreid verhaal. Door ze aan het woord te laten, merk je hoe complex wetenschap eigenlijk werkt en hoe gepassioneerd al deze mensen zijn in hun onderzoek. We krijgen daarnaast een inkijkje in wie die wetenschappers nou echt zijn, over hun hobby’s en andere passies. Dat kan eigenlijk alleen in een podcast, omdat je daarin de lengte ervoor hebt.

Wat doen jullie om jullie publiek te bereiken? 
Wij proberen ons zoveel mogelijk te profileren op social media op zowel onze eigen kanalen als die van de universiteiten waar we mee samenwerken. Daarnaast proberen we nieuwe samenwerkingsverbanden aan te gaan, zodat we ook via die route meer gezichtsbekendheid krijgen. Zo gaan we binnenkort ook met New Scientist een paar afleveringen maken. We proberen ons te profileren als dé wetenschapspodcast van NL, zodat podcastluisteraars die zin hebben in een luchtig en inhoudelijk, leerzaam gesprek, ons direct weten te vinden.

Dit jaar is het verdienmodel één van de centrale thema’s tijdens de Online Radio Day. Krijgen jullie een vergoeding vanuit universiteiten? Wij krijgen per aflevering een vergoeding van de universiteiten waar we mee samenwerken voor het werk dat we doen aan redactie, productie en promotie. In ruil daarvoor mogen zij wetenschappers aandragen en mogen zij de podcast op al hun kanalen publiceren en promoten, wat natuurlijk ook weer goed is voor de podcast.

Met jullie podcast zitten jullie op een heel aantal podcastplatformen. Welk platform is het populairst? 
De meeste luisteraars hebben we op Apple Podcasts en Spotify.

Waarom zouden er meer mensen naar jullie Makkelijk Praten- podcast moeten luisteren? 
Omdat wij de enige podcast zijn in Nederland met jonge wetenschappers, waarbij je nieuwe dingen kunt leren over wetenschap terwijl er ook regelmatig wordt gelachen. Wetenschap, alsof je in de kroeg zit.