Lenca Molleman: ‘Dutch Media Week is hét mediafestival van Nederland’
Komende week is het alweer de 12e editie van de Open Studio Dagen (zaterdag 12 en zondag 13 oktober). Dit publieksevenement geeft de bezoeker een weekend lang een kijkje achter de schermen van het Media Park. Lenca Molleman (projectleider Dutch Media Week) vertelt wat er die week in de Mediastad te doen is.
Is het Open Studio Dagen-evenement, naast het grote publiek, ook interessant voor de mediaprofessional?
“Dutch Media Week is hét mediafestival van Nederland waar voor jong tot oud en voor publiek tot mediaprofessional wat wils wordt aangeboden. De Open Studio Dagen vinden plaats in het laatste weekend van Dutch Media Week en zijn natuurlijk ook voor de mediaprofessional vrij te bezoeken. Altijd interessant om op een laagdrempelige manier nieuwe collega’s te ontmoeten en eens te kijken hoe het er bij de buren aan toe gaat, mocht je dat nog niet weten. Bovendien is de TV Toren exclusief geopend dit weekend: ook leuk om je werkplek van boven te zien!”
De Open Studio Dagen zijn onderdeel van de Dutch Media Week, waarin de Mediastad een hele week in het teken staat van de media. Wat is het thema van deze 4e editie?
“Het thema van de vierde editie van Dutch Media Week is the heart of the story; over het ontstaan van verhalen, het maken en delen van verhalen en de impact van verhalen. Zo zit het openingsweekend op 5 en 6 oktober boordevol mooie media-gerelateerde activiteiten in samenwerking met (culturele) Hilversumse organisaties zoals Filmtheater Hilversum, Globe, DUDOK Architectuur Centrum, Beeld en Geluid en Grafisch Atelier Hilversum. Ook gedurende de rest van de week is er genoeg mediaspektakel te beleven. Van een kijkje achter de schermen bij televisie uit de jaren 80 en 90 tot dagelijks wisselende onderwerpen zoals Virtual Reality, storytelling en Cinematic tijdens Immersive Zone. Breng vooral ook een bezoek aan de Media Night op donderdag 10 oktober om je te laten inspireren hoe je nieuwe verhalen met bestaand materiaal kunt vertellen.”
Dit jaar viert Hilversum ook het 100 jarig bestaan van de radio. Wat voor een activiteiten staan hiervoor op de planning?
“Op 6 november bestaat radio 100 jaar en dus worden er ook tijdens Dutch Media Week veel festiviteiten georganiseerd rondom dit medium! Zo heffen we op vrijdag 4 oktober het glas op de radio met de meest memorabele fragmenten tijdens Het Grote 100 Jaar Radio Festijn, werpen we een blik in toekomst op woensdag 9 oktober tijdens de Online Radio Day en worden die avond de Online Radio Awards uitgereikt. Daarnaast opent Beeld en Geluid in het openingsweekend op 5 en 6 oktober de KinderRadioFabriek waar je met het hele gezin zelf aan de radioknoppen kunt draaien en ga je in ditzelfde weekend op bijzondere audioreis door 100 jaar radiogeschiedens tijdens de 100 jaar radio experience op de Kerkbrink. En dit is nog slechts een greep uit de activiteiten rondom radio!”
Blijft volgens jou Hilversum ook in de toekomst een belangrijke rol spelen binnen de media?
“Absoluut! Hilversum is volop in ontwikkeling en zal er ook de komende jaren toe doen in het totale medialandschap. Dutch Media Week moet ook echt bijdragen aan het groots laten zien van de ontwikkelingen die in Hilversum Mediastad aan de gang zijn. Zie het als een podium waar iedereen die met media bezig is een plek kan krijgen. We vieren de media en we doen dat op de meest logische plek. Dat beeld willen we versterken bij zowel de doelgroepen in het land als bij de inwoners van Hilversum en de professionals die hier werken.”
Het Media Park wordt soms als een soort eiland binnen de Mediastad gezien. Hoe betrekken jullie de Hilversumse inwoners bij jullie evenementen?
“Door Dutch Media Week niet enkel op het Media Park te focussen maar ook mooie programma’s aan te bieden op onder andere de Kerkbrink en de Gooische Brink, hebben we eerste stap gezet om Dutch Media Week dichter naar de inwoners te brengen. Die lijn hopen we de komende jaren door te zetten.”
De organisatie van Het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid gaat een steeds belangrijkere rol spelen in de Dutch Media Week. Wat is jullie langer termijn visie met dit mediafestival?
“Dutch Media Week is hét mediafestival van Nederland. Waar we vorig jaar 40.000 bezoekers trokken, hopen we dat de komende jaren uit te kunnen breiden naar tenminste 100.000 bezoekers. Daarnaast breiden we in het kader van Hilversum Mediastad het liefst zoveel mogelijk uit door heel Hilversum en is het onze wens dat op den duur niet alleen culturele partners maar ook de kleine ondernemer of de grote ketens met ons willen meedenken!”
Kijk voor meer informatie op dutchmediaweek.nl