In aanloop van de Online Radio Awards interviewen wij diverse online radiomakers en podcasters. Ditmaal: Koen Maas (Suske en Wiske en De Perfecte Podcast).

Na Michiel Veenstra ben je de volgende voormalige 3FM-medewerkers, die een podcast over striphelden start. Veenstra is verknocht aan Disney. Jij aan Suske & Wiske. Waar komt deze fascinatie vandaan? Suske en Wiske brachten mij toen ik jong was plezier en avonturen. Willy Vandersteen verpakte humor, spanning, maar ook didactische elementen in de verhalen. Daar kwam ik natuurlijk pas later achter. Suske en Wiske reisden langs historische plekken die ik later weer in de geschiedenisboeken tegenkwam of tijdens vakanties. Het gaf mij een kleine voorsprong in mijn algemene ontwikkeling, zo voelde ik. Die plekken kende ik al.

Als verhalenverteller vind ik Willy Vandersteen een grootmeester. Hij kon perfect versnellen en vertragen of een komische noot toevoegen. Vooral van dat laatste kon ik als kind enorm genieten. Het was soms schateren van het lachen tijdens het lezen.

Waarom heb je voor podcast gekozen in plaats van een blog of vlog? Verhalen vertellen over fantastische verhalen, over de ervaring die die fantastische verhalen opleveren. Ik vind podcast als medium daar goed bij passen. De trend om alles in beeld te verpakken is op veel vlakken doorgevoerd, maar zonder beeld ga je met een goed verteld verhalen zelf aan de slag, je maakt beelden in je hoofd, kleurt ze naar je eigen verbeelding en zo ga je mee op avontuur, laat je je enthousiasmeren. Daar hou ik als verhalenmaker van. Een podcast maken met een interviewreeks over een beeldverhaal was de uitdaging, maar die wilde ik aangaan. En die slaat gelukkig ook aan.

Bovendien nodigt een podcast over strips je uit om de boeken erbij te pakken. Ik lever op de websitewww.deperfectepodcast.nl een leeslijst bij de afleveringen, zodat je je als luisteraar kunt inlezen. Daarbij geef ik wat meer duiding, dus vink het bloggen ook maar aan.

Mijn kids lezen amper strips meer, maar zijn vooral bezig met games zoals Minecraft, Roblox en Fortnite. Hoe staat het met de stripcultuur anno 2019? 
Mijn fascinatie was de afgelopen jaren ook teruggelopen door ‘het leven’ dat het overnam. Maar toen mijn kinderen in de supermarkt keer op keer aankwamen met een Suske en Wiske, besloot ik mijn stripverzameling uit de zolderkast te halen. Bij de negende of tiende verhuisdoos vol collector’s items was ik weer verknocht. En mijn zoons van 7 en 5 ook. Het heeft de oudste meteen sneller leren lezen. De Suske en Wiske verhalen maken hem gretig. Wat ik uit de stripwereld begrijp zijn de oplages van grote stripreeksen de afgelopen jaren teruggelopen, maar zeker niet dood. Ik denk dat het ook te maken heeft met wat je kinderen voorschotelt. Is er geen computer of console waar ze de hele middag achter mogen, maar wel jouw stapel Suske en Wiskes, Asterixen, Franka’s en Kuifjes, dan loods je ze als vanzelf die kant op. Ik heb overigens niks tegen gamen. Ik speel graag mijn potjes FIFA online. Maar veel ouders klagen erover, terwijl ze het zelf faciliteren. Er zijn echt alternatieven.

Hoe kies je de onderwerpen voor de podcast?
De Suske en Wiske reeks bestaat volgend jaar 75 jaar en mijn zoons brachten me terug bij de liefde voor deze verhalen. In de podcast kan je het verleden, heden en de toekomst belichten vanuit het perspectief van de liefhebber én vanuit de kant van de makers.

Suske en Wiske hebben zich enorm geëvolueerd. Wisselingen van de wacht aan de tekentafel, spin-offs van de reeks en een levendige handel in originele tekeningen. Eerder dit jaar werd er in Brussel een originele tekening van Vandersteen geveild voor 450.000,- euro. Strips zijn dus een belegging geworden. Dat fascineert me.

Onderwerpen te over bieden zich aan. Ik heb het afgelopen jaar in een excelsheet topics en vragen verzameld. Als interviewer maak ik een selectie per gesprekspartner en insteek van het gesprek. De rode draad blijft die rijke historie van 75 jaar. Ik bespreek met mijn gasten het verleden, het heden én de toekomst van de strip.

Tot eind vorig jaar was je werkzaam bij de NPO. Omarmt de publieke omroep voldoende de mogelijkheden van podcast? 
Ik verdien niets met deze podcast, maar maak het vanuit een creatieve drive en dat is onbetaalbaar. Dit is mijn speeltuin. Financiering blijft een ding. Ik sta heus open voor sponsoring, zolang de creatieve vrijheid blijft en er niet nog -tig mensen hun plasje over de inhoud van mijn podcast doen. Voor wat betreft de NPO, ik ben niet langer aangesloten op het beleid ten aanzien van podcasts, dus ga daar niets over zeggen.

Momenteel schieten de podcasts als paddenstoelen uit de grond. Gaan podcasts een zware concurrent worden van de reguliere radio? 
Ik denk dat radio en podcasts goed naast elkaar kunnen bestaan en soms een fijne relatie kunnen hebben. Voor muziek en actualiteit is radio een mooi medium. De kadans die nodig is voor een goed radioformat beperkt je als maker inhoudelijk tot een kort gesprek van paar minuten. Zoek je als gebruiker verdieping of hou je van beeldende verhalen, dan is podcast een prachtig medium. De versplintering in distributiekanalen voor podcasts spelen de makers nog parten, maar het is in mijn ogen een kwestie van tijd voordat daar een heldere organisatie in komt.

Welke zaken zouden op podcast-gebied nog verbeterd moeten worden om nog meer luisteraars te bereiken? 
Er moet een plek zijn om jezelf en je product te kunnen presenteren. De gebruiker moet je kunnen vinden. En fondsen. Laat de adverteerder instappen.

Zien adverteerders geen heil in podcasts of raakt het publiek snel podcast-verveeld, dan kan het zomaar weer een oprisping van het medium blijken en als een zeepbel uit elkaar spatten. Alleen zie ik dat niet zo snel gebeuren. Er zijn veel mensen die graag mooie verhalen willen vertellen en podcasting is het ideale platform voor iedereen die naar mooie verhalen wil luisteren. Mede omdat iedereen een smartphone in de zak heeft, waarmee je die verhalen zo in je oren kan laten stromen.

Waarom zouden er meer mensen naar De Perfect Podcast moeten luisteren? 
Allereerst om de verhalen en het enthousiasme dat gedeeld wordt over Suske en Wiske. Maar ook omdat het je even terugbrengt naar je jeugd. Je zit weer met je ouders in de auto en gaat op reis. Achterop de hoedenplank ligt een grote stapel rode boekjes en die avonturen roepen je tijdens de saaie rit. Veel luisteraars laten me weten dat ze hun albums van stal hebben gehaald. Dat is het grootste compliment dat ik kon krijgen.