Joost Strootman (Van Je Af Is Harder): ‘Een podcast biedt de mogelijkheid tot verdieping’
In aanloop van de Online Radio Awards interviewen wij diverse online radiomakers en podcasters. Ditmaal: Joost Strootman over zijn podcast ‘Van Je Af Is Harder’.
In je podcast interview je diverse (oud) radiomaken waaronder Gijs Staverman, Erik de Zwart, Eva Koreman en Wouter van der Goes. Waarom zijn radiomakers zo interessant om te interviewen?
Ik denk dat het voor heel veel luisteraars leuk is om een kijkje achter de schermen te krijgen en iemand beter te leren kennen. Stel: Eva Koreman staat met een interview in het AD. Meestal gaan er dan heel veel vragen over haar privéleven, nog een paar vragen over radio, en dan vooral over dat ze een vrouw is op de radio. Het is logisch dat een krant zoiets doet, maar een podcast biedt de mogelijkheid om veel meer de diepte in te gaan.
Uiteindelijk heb ik in Van Je Af Is Harder drie kwartier met Eva gepraat over radio; hoe ze begon bij Amsterdam, haar tijd bij Qmusic, het samenwerken met Jeroen van Inkel, haar overstap naar NPO 3FM, de slechte luistercijfers en haar nieuwe middagshow. Natuurlijk ging het ook wel over vrouwen op de radio, maar dat was slechts een klein onderdeel van het gesprek. Ik probeer er overigens wel voor te zorgen dat het niet te nerdy wordt, het grote publiek moet ook naar Van Je Af Is Harder kunnen luisteren.about:blankDit bestandstype is niet toegestaan in verband met veiligheidsredenen.AfbeeldingUpload een afbeelding, selecteer er één vanuit je mediabibliotheek of voeg er één toe met een URL.UploadenMediabibliotheekInvoegen via URL
In je podcast heb je al diverse rake citaten weten te ontfutselen. Wat is je tactiek?
Bij Van Je Af Is Harder gaat me eigenlijk vooral om de mooie verhalen van dingen die achter de schermen gebeurd zijn. Tijdens het gesprek komen dan opeens allerlei dingen naar boven. Mark Labrand die bijvoorbeeld vertelde over het moment dat zijn burn-out ontstond, of hoe graag hij de Top 40 wilde presenteren. Ik ben heel blij dat radiomakers zo eerlijk willen zijn. Ik ben oprecht in ze geïnteresseerd en doe van tevoren heel veel research. Ik lees oude interviews, beluister shows terug en zoek fragmenten uit die ik in de podcast kan laten horen.
Ik wil wel dat het interview scherp is maar ik ben niet per se uit op strakke quotes die het leuk doen op internet. Dat je iemand vraagt naar 3FM in de hoop op een mooie uitspraak waarin die zender nog een keer de grond ingetrapt wordt. Ik vind dat te makkelijk. Dan is het voor mij veel leuker om te horen hoe Wouter van der Goes door Erik de Zwart geruild werd voor een zendkristal van Veronica.
Welke radiomakers zou je graag nog een keer achter de microfoon krijgen?
Een heleboel. Ik vind het leuk om een mix te maken tussen jonge radiomakers, de grote publiekstrekkers, helden van vroeger en mensen die achter de schermen werken maar wel een grote betekenis hebben. Ik zou heel graag Wessel van Diepen eens spreken, ook omdat heel veel DJ’s naar hem refereren. Lex Harding lijkt me heel interessant omdat zonder hem het radiolandschap er heel anders uit zou zien. Jeroen van Inkel, Mattie en Marieke, Rob Stenders, Ruud de Wild…
Maar bijvoorbeeld ook een Sophie Hijlkema die een paar jaar geleden nog schoenen stond te verkopen en nu probeert een carrière op te bouwen, of Rob Ester die al sinds Noordzee FM de muziek op de 100.7 bepaalt. En ik heb heel veel zin in mijn komende gesprek met Michiel Veenstra die alle periodes bij 3FM heeft meegemaakt – de opbouw, het grote succes, de ineenstorting – en nu vanuit zijn hart KINK met succes aan het neerzetten is.
De Online Radio Awards 2020 hebben dit jaar als thema ‘Groei’. Hoe laat jij je podcast groeien in luisteraars?
Ik denk erg na over hoe ik Van Je Af Is Harder zo goed mogelijk onder de aandacht van mijn publiek kan krijgen. Ik laat me daarin ook graag adviseren door anderen en lees erover. Zo neem ik sinds kort het hele gesprek in video op, zodat ik bepaalde quotes kan gebruiken voor mijn social media. Ook ben ik erg blij met de aandacht die de podcast krijgt op sommige mediawebsites. Dat helpt enorm om mensen met Van Je Af Is Harder in contact te laten komen.
Toch zijn er ook nog heel veel mensen in Nederland die niet weten wat een podcast is, of wat je er precies mee kunt. Stel dat je elke zondag naar de Formule 1 kijkt… Er zijn meerdere goede podcasts over de Formule 1 die dan heel interessant kunnen zijn. Of als je van spannende verhalen houdt, waarom zou je dan niet eens een true crime podcast proberen? Buiten de mediawereld zijn er nog veel mensen die niet weten hoe je moet luisteren luisteren, dat de app vaak al op je telefoon staat en dat een abonnement op een podcast gratis is. Wat dat betreft valt er nog een hele wereld te winnen.
Diverse radiomakers maken hun podcast onder de vlag van de omroep waarvoor zij werken. Voordeel daarvan is dat dikwijls er productiebudget is en dat de omroep en de NPO de podcast ook via hun kanalen en communicatiemanagers extra promoten. Waarom kies jij ervoor om je podcast in eigen beheer te maken?
Omdat ik Van Je Af Is Harder graag onafhankelijk wil maken. Het zou zeker voordelen hebben om mijn podcast bij mijn werkgever AVROTROS onder te brengen, maar ik hou erg van de creatieve vrijheid die ik nu heb. Ik doe alle investeringen zelf, niet om er geld mee te verdienen maar omdat ik het zo leuk vind om te doen.
Steeds meer podcasts kiezen voor exclusieve distributie in plaats van overal aanwezig te zijn. Hoe kijk jij daarna?
Als liefhebber van podcasts zou ik het heel erg jammer dat het aanbod versnippert raakt over verschillende diensten. Je krijgt dan hetzelfde als series die soms op Netflix, dan weer op Videoland en dan weer op Amazon Prime staan. Aan de andere kant is het wel goed om na te denken over een goed verdienmodel voor podcasts. Niet zozeer voor mezelf maar nu worden podcasts of via grote mediapartijen gemaakt of door hobbyisten. Het zou mooi zijn als je in ieder geval een deel van je investering terug kunt verdienen.
Welke vernieuwingen op online radio en/of podcast-gebied zou jij nog willen zien?
Ik vind dit een hele interessante tijd omdat de digitale mogelijkheden steeds groter worden, zowel voor de makers als voor de luisteraars. Voor een paar honderd euro heb je al een set waar je uitstekend podcasts mee kunt opnemen. Ook de distributie wordt via diensten als Anchor steeds makkelijker. Je hoort de kwaliteit van podcasts omhoog gaan; een gesprek opnemen met een microfoon die voor geen meter klinkt kan niet meer.
Maar als consument heb je ook steeds meer opties, zeker nu de onbeperkte mobiele databundels goedkoper worden en je makkelijker via je mobiel of in de auto naar audio kunt luisteren. Als je straks met je auto in de file staat op de A2 heb je de keuze uit FM, DAB+, Spotify, podcasts en misschien ook nog wel een gepersonaliseerd iets. Het is een enorme uitdaging om daar tussen op te vallen, maar voor kwaliteit zal altijd wel ruimte zijn.
Kijk voor meer informatie op onlineradioawards.nl