Jan Roos: ‘Internet is een van de weinige plekken waar de mainstream media geen vat op heeft.’
In aanloop van de Online Radio Awards interviewen wij diverse online radiomakers en podcasters. Ditmaal: Jan Roos over zijn podcast ‘Echte Jan’.
Je hebt al heel wat gasten in je podcast gehad. Deze zijn vrijwel enkel
van rechts signatuur. Waarom kies je niet voor een tegendraadse spreker uit de linker zijde van het politiek spectrum?
Mijn antwoord is tweeledig. Aan de ene kant is de mainstream media vrijwel geheel links. Dus juist een ander geluid is het rechtse in de media. Daarbij durven linkse types niet. Ik heb ze allemaal uitgenodigd, alleen als het idee dat ze tegengas krijgen doet ze besluiten te bedanken.
Forum van Democratie heeft onlangs aangegeven een nieuwe zuil op te willen zetten inclusief omroep. Stel als jij daar omroepdirecteur van mag worden. Hoe ziet deze omroep er dan uit?
Naast satire wat ik vroeger bij PowNed en Geenstijl maakte zal er dan
ruimte komen voor serieuze programma’s als talkshows, onderzoeksjournalistiek en nieuwsrubrieken. Het zal het publiek bedienen die nu overgeslagen wordt omdat ze volgens de maatstaven van de NPO niet politiek correct zijn. De onderwerpen die nu blijven liggen om het linkse ideaal heel te houden moeten daar zichtbaar zijn en besproken worden.
Het publieke bestel is in het verleden opgebouwd op de zuilen van de
Nederlandse samenleving. Zijn deze zuilen een zegen voor een pluriform bestel of een achterhaald denken?
Zuilen zijn van alle tijden. Alleen waar ze vroeger op religie en ideologie waren gestoeld zie je dat ze nu eigenlijk allemaal hetzelfde zijn geworden. Allemaal doen ze mee aan de klimaathysterie en het vieren van de multiculturele samenleving. Bij Radio1 maakt het geen fluit uit welke omroep uitzendt het is een en hetzelfde. Het nieuws van alle kanten roepen ze steeds. Ja, van links, linkser en extreemlinks.
Jensen heeft zijn programma bij de NPO aangeboden. Uit een interview met WNL-baas Bert Huijsjes bleek dat in eerste instantie bij de NPO er interesse was, maar dit alsnog niet doorgegaan is. Heb jij je podcast-idee in den beginne ook aan publieke en commerciële omroepen aangeboden?
PowNed is geflopt en WNL noemt zich gezellig rechts. Juist deze omroepen
zouden de NPO eindelijk eens pluriformer maken, maar hebben dat niet gedaan. Zo zonde. Nu gaat WNL op in het mediakartel en zal PowNed verdwijnen. Jensen zou nooit en te nimmer zendtijd hebben gekregen, daar geloof ik niks van. Terwijl dat juist het evenwicht iets aangenamer had gemaakt. Ik bied niets aan. Ik ga mezelf de vernedering besparen. Ze moeten me niet, dat is nou wel duidelijk.
Je hebt nu een column op Radio Veronica. Diverse mediaspecialisten
hebben al geroepen dat Veronica op zowel tv als radio zich zou kunnen onderscheiden door aan de rechter kant te gaan zitten. Zou dit succesvol kunnen zijn?
Dat zou heel slim zijn van John de Mol. Alleen er is lef voor nodig. In eerste instantie zullen adverteerders terughoudend zijn. Willen ze hun producten wel aan deze stroming koppelen. Dus daar zit de twijfel waarschijnlijk. Maar ik zeg: doen!
Buiten de omroepwereld om zijn er flink wat websites en podcasts aan de rechterflank, waaronder Jensen, Geenstijl en The Post Online. Waarom lukt het hen niet om samen te werken?
Waar ik altijd jaloers op ben is dat links wel samenwerkt. Zij geloven ook in het collectivisme. Op rechts is juist het individu belangrijk, vandaar dat iedereen op zijn eigen eiland zit gelijk te hebben. We zouden veel meer moeten samenwerken en af en toe onze ego en trots thuislaten. Dat gebeurt ook steeds meer. Ik kan je vertellen dat er veel initiatieven van de grond gaan komen. Let maar op.
Podcasting wordt steeds populairder. Wat merk je bij eigen podcast van de groeiende belangstelling van podcasting?
Radio is mijn grote liefde, televisie is altijd een moetje geweest. Internet is een van de weinige plekken (hoelang nog?) waar de mainstream media geen vat op heeft. Dat gecombineerd is podcasting. Dus het heeft nog iets schimmigs, iets stiekems, een beetje alsof je een piratenzender hebt. Ik merk dat juist naar dat ander geluid vraag is. Mijn podcast wordt duizenden keren beluisterd in een weekje. En ik krijg erg veel reacties. Dit is de toekomst.
Veel podcastmakers maken hun podcast aan de keukentafel. Waarom heb jij ervoor gekozen om je podcast in een professionele studio op te nemen?
Ik neem mijn podcast op in de studio van Pierre Papa omdat ik wel het
geluid van radio wil hebben. Er zin podcasts die inhoudelijk top zijn,
maar je hebt het gevoel dat je naar een amateur zit te luisteren. Ik houd juist van dat warme radiogeluid met jingles en alles erop en eraan.
Welke voordelen brengt jouw radio-ervaring mee bij het maken van een podcast?
Ik zie geen verschil tussen radio en podcast maken. Mijn manier van doen is dan ook niet anders. Overigens deed ik op Radio 1 ook zomaar wat. Het moet een vast formaat zijn waarin alles anders mag.
Je hebt Ahmed Aarad geholpen met het opzetten van crowdfundingplatform BackMe. Diverse podcasters gebruiken Patreon. Wat zijn de verschillen?
Patreon is heel Amerikaans. Dus met dollars, beperkte betaalmogelijkheden en in het Engels. BackMe is de Europese variant met alle Europese regelgeving en betaalmogelijkheden. Het is dus gewoon een stuk makkelijker en plezieriger om te gebruiken dan Patreon. Daarbij groeit bij ons het aantal donateurs veel sneller. Als voorbeeld hebben wij een journaliste die in drie weken meer donateurs en inkomen via BackMe binnenkreeg, dan een half jaar op Patreon. BackMe is de toekomst voor Nederland en Europa. En iedere contentcreator kan erbij.
Is het maken van een podcast totaal anders dan het maken van radio?
Nee, zeker omdat ik het in een professionele studio opneem. Het verschil is dat het niet per definitie live is. Maar dat is ook alles. Het voordeel is wel dat je 100% jouw doelgroep aanspreekt, dus je hebt geen last van boze bejaarden die brieven sturen.
Er zijn tientallen distributieplatformen beschikbaar. Welke werkt bij
jou het best?
Ik plaats mijn podcasts op Soundcloud, dan verschijnen ze vanzelf op iTunes en Spotify. Dat werkt prima.
Wat doen jullie om nieuwe luisteraars aan te trekken?
Ik maak gebruik van de socials Twitter en Facebook. Mond op mond moet de rest doen. Er is geen budget voor marketing. De kwaliteit moet gelijk
blijven, dus op het moment dat ik een uur met zanger Rinus over politiek
Den Haag ga zitten praten moet ik ermee ophouden.
Wie zou je graag nog in je podcast willen hebben?
De zittende macht, alleen die durven niet. Zowel politici als opiniemakers die ons een bepaald verhaal blijven inprenten, zoals bijvoorbeeld over het klimaat of de multiculturele samenleving, hebben geen zin om vanuit het andere perspectief te worden ondervraagd. De angst regeert.
Kijk voor meer informatie over online radio en podcasting op OnlineRadioAwards.nl.