“In onze ogen onbegrijpelijk hoe traditionele mediapartijen maar blijven broadcasten met een niche medium als podcast”
In aanloop van de Online Radio Awards interviewt Spreekbuis diverse online radio- en podcastmakers. Ditmaal: Jaco Bal en Lars Schotanus van YPCA, De Radiofabriek – het mediabedrijf achter oa New Business Radio, ALLsportsradio, Traffic Radio en GoodLIFE Radio.
De Radiofabriek maakt diverse podcasts en radioprogramma’s voor merken en bedrijven. Jullie richten je dus zakelijk op bedrijven, waar kan de luisteraar jullie van kennen?
Zoals je al aangeeft zijn wij hét productiehuis voor heel veel zakelijke klanten. De luisteraar zal ons dus niet direct kennen, maar wel heel van onze podcasts, programma’s en radiostations. Zo produceren wij voor onder meer ING, Achmea, TNO, Omnicom, VNO-NCW, M line, Schouten & Nelissen, het Europees Parlement, verschillende Universiteiten en DPG Media. Voor De Ondernemer (DPG Media) produceren wij elke week verschillende live programma’s die via onze zakenzender New Business Radio en via deondernemer.nl te beluisteren en te bekijken zijn. Maar ook brengen wij bijvoorbeeld met ons lifestylestation GoodLIFE Radio en de podcast ‘Toute Fabienne’ het oude TMF-gevoel van de jaren ’90 terug. Daarnaast hebben klanten en medewerkers van bijvoorbeeld Hiltermann Lease en Microsoft naar ons kunnen luisteren via hun eigen (interne) radiostation.
De Radiofabriek zit al heel wat jaren met haar kantoor op het Media Park in Hilversum. Wat is de ‘magie’ van de Mediastad en het Mediapark?
Als bedrijf bestaan we inmiddels 20 jaar, waarvan wij de meeste tijd op het Media Park hebben doorgebracht. Het Media Park kan iedere keer mooi aan onze groeiwensen voldoen. Wij zijn op het park inmiddels 3 keer verhuisd. In al die jaren merken wij nog steeds in gesprekken dat onze gasten graag naar ons toe willen komen als wij zeggen dat wij op het Media Park zitten. Dat blijft inderdaad iets magisch en voor ons als mediabedrijf een enorme meerwaarde. Het klinkt nu eenmaal anders als wij zeggen met onze Radiofabriek naast Beeld & Geluid op het Media Park te zitten, dan bijvoorbeeld op een industrieterrein in Almere.
Veel podcasts worden van de keukentafel gemaakt. Waarom is een goede studio zo van belang?
Radio en podcast maken is gewoon een vak! Dat wordt nog wel eens onderschat. Doordat het tegenwoordig laagdrempelig gemaakt kan worden, beginnen veel mensen zomaar aan een podcast, zonder eigenlijk te weten wat ze ermee willen en zonder kennis van hoe ze het moeten doen. Dat merk je dan ook. Wij werken alleen maar met professionele radio- en podcastmakers en hierbij zijn professionele faciliteiten en studio’s dan ook van groot belang. Onze mensen zijn gewend om met professionele apparatuur te werken en uiteindelijk moet het eindproduct ook gewoon goed klinken. Klaar.
Welke bekende radio- en podcastsmakers zijn regelmatig in jullie studio’s te vinden?
Er zijn bij ons de hele dag radio- en podcastmakers over de vloer. Wij werken veel met een vaste kern presentatoren als Ron Lemmens, Robert Denneman, Glenn van der Burg, Martine Hauwert, Daan Prins en Fabienne de Vries. Zij zijn op verschillende stations en met verschillende programma’s te horen. Maar daarnaast zijn ook Patricia van Liemt, Tamara Bok en Hannelore Zwitserlood bekende radiostemmen die regelmatig in onze producties te horen zijn. Op het gebied van sport is ook sportcommentator Krijn Schuitemaker regelmatig te horen.
En natuurlijk hadden wij een paar jaar geleden een mooie stunt door de bekende FM jock Rick van Velthuysen op ons online station Traffic Radio in te zetten. Sinds kort zijn wij ook het productiehuis van de podcast ‘Dit was de radio’ van Arjan Snijders, Ron Vergouwen en Harm Edens. Leuk om te benoemen is dat ook onder andere Barend van Deelen, Joost Burger en Martijn Biemans veel vlieguren bij ons hebben gemaakt voordat ze op de landelijke radio kwamen.
De Online Radio Awards editie 2022 heeft ‘Vernieuwing’ als thema. Welke vernieuwingen hebben jullie afgelopen tijd doorgevoerd?
Je treft het wel, want vandaag hebben wij een primeur te melden. Vers van de pers dus, zijn wij vanochtend gestart met een nieuwe livestream videostudio. Hiermee spelen we in op de trend dat er heel veel podcasts worden beluisterd via YouTube. We maken hier dus podcast met beeld, maar uiteraard is deze multifunctionele studio ook geschikt voor bijvoorbeeld webinars.
Jullie maken radio-uitzendingen en podcasts. Welke trends zien jullie?
Er gebeurt veel in de markt! In de eerste plaats is niet meer specifiek sprake van radio, maar zien we een verschuiving naar audio. Onder meer ook podcast wordt hierbij in één adem meegenomen. Daarnaast zien wij deze markt gelukkig ook professioneleren. Er was een hoop wildgroei. Zoals hierboven al aangegeven zien wij ook de trend dat audio steeds meer video wordt en video steeds meer audio. Dat gaat steeds meer in elkaar op. Tot slot zien wij nog heel veel partijen worstelen met verdienmodellen. In onze ogen onbegrijpelijk hoe traditionele mediapartijen maar blijven broadcasten met een niche medium als podcast.