Hoe lang mag een podcast duren?
[BLOG DOOR MICHIEL DE VRIES] Volgens de Amerikaanse site Pownews is de vraag over de maximale duur van een podcast één van de meest gestelde vragen binnen de podcastscene. Podcasts is net als radio een multi-task medium., oftewel: je kunt naast het luisteren andere dingen doen. Voor de optimale duur van een podcast, is het belangrijk om te weten hoe lang de andere activiteit is.
Gemiddeld besteden Nederlandse werknemers 1 uur en 39 minuten per dag aan woon-werkverkeer (dus ongeveer 50 minuten voor heen of terugreis). Dat is overigens het langst in heel Europa.
Als je een podcast langer maakt dan de gemiddelde ‘pendeltijd’, dan is te verwachten dat die podcast minder bevredigend is voor mensen die naar podcasts luisteren tijdens het woon-werkverkeer. Een gemiddelde betekent echter dat veel mensen ‘pendelen’ korter duurt, terwijl anderen langer duren.
De gemiddelde lengte van een podcast is 43 minuten; maar deze gemiddeldes verschillen erg veel per categorie.
Twee derde van de luisteraars komt later terug naar een podcast om verder te luisteren, zo blijkt uit onderzoek van Jacobs Media’s Techsurvey 2019. Dezelfde enquête zegt dat 21% van de luisteraars – een op de vijf – zelfs nooit meer terugkomt om verder te luisteren.
Je kunt de podcasts ook laten afhangen aan de gemiddelde concentratieduur. Een 6-jarig kind kan zich ongeveer 10 minuten lang concentreren op een opdracht. Een 10-jarig kind kan zijn aandacht gedurende ongeveer 20 minuten bij een opdracht houden. Een 13-jarige heeft een concentratie van ongeveer een half uur. Volwassenen hebben gemiddeld een optimale concentratie tot 45 minuten. Op jongvolwassen leeftijd tot 30 jaar is de concentratie het best. Uiteraard heeft de mate van interesse een enorme impact op de concentratie. Bovenstaande gaat echter over gemiddeldes.
Uiteindelijk moet een podcast zo lang zijn als nodig is: maar geen seconde langer. De meeste podcast-makers kunnen zelf bepalen hoe lang hun podcast mag duren en hoeven zich -zoals bij radiomaker- niet druk te maken over commercial breaks, filenieuws en radiojournaals. Podcast kent nog weinig vaste regels. Hopelijk blijft dat ook in de toekomst zo..