In aanloop van de Online Radio Awards interviewen wij diverse online radiomakers en podcasters. Ditmaal: Hazem Saqf El Hait (Radio Haneen)


Wat kunnen we van het station Radio Haneen verwachten?
Radio Haneen had een ‘soft launch’ in oktober 2019. Het is gericht op de Nederlands Arabische gemeenschap in Nederland, met name de Syrische nieuwkomers. Het ethos van het ontwerp van het radiostation is om een cultureel inclusieve onderhoudende zender te zijn, de cultuur van binnenuit te stimuleren en vorm te geven, bij te dragen aan een betere integratie in de  Nederlandse samenleving.  

‘Haneen’ betekent nostalgie, een sentimenteel verlangen of genegenheid voor een periode in het verleden. De algemene toon van het station is nostalgisch,  gezellig, positief,  optimistisch en warm. Het zou het best te omschrijven zijn als een “Feel-Good” (gezellig) station.  

Het is een entertainmentstation dat bedoeld is om culturele en educatieve inhoud en programmering aan te bieden, naadloos verpakt met voornamelijk Arabische en Nederlandse muziek en entertainment.  

Sinds de lancering zijn we begonnen met het voorbereiden van content om het station medio 2020 op de markt te brengen. Helaas hebben de omstandigheden in 2020 ons ervan weerhouden om al onze doelen te bereiken.  

Als het station een helpende hand wil zijn in integratie, waarom is het dan meestal in het Arabisch?
Taal is zeker het meest essentiële instrument in culturele integratie. Het helpt mensen te communiceren, een baan te vinden, boodschappen te doen, officiële zaken te doen en eventueel wat Nederlandse vrienden te maken. Radio Haneen zal Nederlandstalige muziek- en taalsegmenten bevatten. De live dj’s zullen ook  gebruik maken van een mix van Arabisch en Nederlands in hun shows.  

Maar welke taal gebruik je wat je voelt? Het antwoord is  zeker “uw  moedertaal“. Radio Haneen wil “Feel-Good” vibes bij luisteraars opwekken, omdat mensen zich goed moeten voelen, goed moeten doen, integreren en een productief onderdeel van de samenleving moeten zijn.

“Feel-Good” vibe? Kun je daar verder op ingaan?
We leven in ongekende tijden. COVID crisis veroorzaakt veel materiële en emotionele littekens, zelfs voor de meest stabiele samenlevingen. Het herinnerde ons eraan hoe fragiel het leven kan zijn.  

Maar, stel je voor dat je door een gedwongen verplaatsing, na een zeer moeilijke en gevaarlijke reis alles achter je hebt moet laten,  weer opnieuw moet beginnenin een nieuwe plek, met nieuwe mensen, en een nieuwe cultuur,  en dan nog daarbovenop, de COVID-crisis.  

Radio Haneen wil mensen aan deze goede gevoelens herinneren. Gedurende de programmering zal het station “Feel-Good” segmenten hebben. Dit zijn korte verhalen over real-life verhalen over waarden, ethiek, sociale solidariteit en empathie. De zender ontwikkelt ook succesverhalen  en interviews met Nederlandse Arabieren, die luisteraars een idee geven van wat er mogelijk is. Andere segmenten zullen ook de nadruk leggen op de Nederlandse manier van leven, sociale rechtvaardigheid, vrijheid, mensenrechten,  gelijkheid en duurzaamheid.  
Hoewel het station nog niet volledig is gelanceerd en het geen belangrijke luisterbasis heeft, voelden we ook de noodzaak om Arabische openbare dienstberichten te produceren. We produceerden verschillende COVID bewustzijnssegmenten zoals handhygiëne, sociale distantiëring en gezonde gewoonten. Deze segmenten werden uitgezonden op het station en we maakten korte video’s van hen voor het publiceren op sociale media  platforms.  

Ik denk dat iedereen zich moet “goed voelen” en ik hoop dat andere stations deze  deze aanpak ook proberen.  
Waarom koos je voor online radio?
Ik koos voor radio, omdat het is een gemakkelijk en effectief medium is. De keuze voor een online radiostation komt door de uitvoerbaarheid. Het is immers een stuk goedkoper in te stellen dan de FM en het bereikt veel meer mensen zonder de beperking van de beperkte afstand die je met een FM frequentie wel hebt.  

Daarnaast is het gratis en gemakkelijk te consumeren voor de luisteraar met een overvloed aan draagbare apparaten en Wi-Fi.  Nu de hele wereld steeds meer naar online media overstapt blijkt online radio nog  meer van vitaal belang te worden. Het is zeer flexibel en wendbaar. DJ’s kunnen hun shows uitzenden vanuit hun thuis locaties.   2020 heeft ook invloed gehad op het gedrag van mensen. Hoewel er voldoende online muziekdiensten en binnen handbereik zijn, missen ze het menselijke element dat een radiostation biedt. Met de sociale distantiëringsmaatregelen, het gebrek aan zekerheid in het dagelijks leven en het gebrek aan menselijke interactie  werden mensen  eenzamer dan ooit. Online radio is meer dan muzikaal entertainment. Het biedt gezelschap aan luisteraars, het creëren van een gevoel van gemeenschap,  inclusie, en mededogen.  

En waarom ben je gestart in Nederland?  
Mijn eerste bezoek aan Nederland was in 2007, en het was liefde op het eerste gezicht. De sociale rechtvaardigheid, vrijheid, cultuur, natuur, democratie, en de directheid om een paar kenmerken te noemen. Nederland staat ook centraal in Europa, en bijna iedereen spreekt Engels, wat me bij de start veel heeft geholpen. Ik woon nu bijna twee jaar in Nederland en leer momenteel ook Nederlands.  

De keuze voor het Media Park, als locatie, was de beste beslissing die ik heb genomen, omdat ik hierdoor in het centrum van de mediaindustrie zit, binnen het bereik van al het talent of de faciliteiten die ik nodig zou kunnen hebben. Als ik bijvoorbeeld niet op het Media Park zat, dan denk ik dat de kans dat ik dit interview zou krijgen veel minder zou zijn.   Verder is Hilversum als stad is, een mooie, rustige en relaxte stad; een perfecte plek om na te denken en te plannen.  

Hoe bent je van plan luisteraars te bereiken?
Door de omstandigheden in 2020 hebben we de zender nog steeds niet op de markt gebracht met het aantal luisteraars zoals vooraf gepland. We willen geen radiostation op de markt brengen dat alleen muziek afspeelt, omdat er genoeg andere bronnen voor muziek zijn. We zijn momenteel bezig met het ontwikkelen van meer inhoud, en hopelijk gaan we in oktober live onze eerste live programma’s.  

Als een particulier gefinancierd radiostation met een klein budget en middelen, zijn we van plan om het organisch op sociale media op te pakken, en hopelijk via bestaande sociale media vrienden en influencers die toegevoegde waarde zien in ons station.   In een later stadium kunnen we overwegen een aantal outdoor reclame campagnes in te gaan zetten in strategische steden, maar dat is ook momenteel in de wacht.  

Hoeveel mensen werken er bij Radio Haneen?
Tot nu toe heb ik het station persoonlijk gefinancierd. Ook het opzetten van de technische infrastructuur, de website en muziek afspeellijsten doe ik zelf. Inhoudelijk schrijf en spreek ik ik een aantal van de informatieve onderdelen in. Daarnaast heb ik het geluk gehad om een zeer getalenteerde Syrische schrijver en dichter, Bakr Al Jaber, te contracteren. Hij schrijft en presenteert de podcasts in de Feel-Good segmenten. Hij is afkomstig uit de doelgroep gemeenschap en bezit de juiste mix van talenten.  Dit alles maakt hem een groot schrijver. Momenteel rondt hij zijn studie af aan de Universiteit Leiden.  

Ik wil uiteraard graag meer tijd en middelen besteden aan het station, en hopelijk vaste teamleden toe te voegen, maar op hetzelfde moment moet ik mijn tijd en de middelen van mijn bedrijf in evenwicht zien te houden, aangezien er nog niet veel inkomsten zijn.  

Ik ben een optimistisch persoon. En nog belangrijker:  ik geloof in de de toegevoegde waarde en de betekenis van het station. Ik denk dat met veel hard werken en de juiste ondersteuning, het station kan worden wat het zou moeten zijn.