Domien Verschuuren: ‘Onze podcast is voortgekomen uit vriendschap’
In aanloop van de Online Radio Day/ Online Radio Awards interviewen wij diverse online radiomakers en podcasters. Dit maal: Domien Verschuuren.
Deze week werd bekend ‘Man Man Man – de podcast’ van Bas Louissen, Chris Bergström en Domien Verschuuren een theatertour gaan maken. Daarnaast wisten zij de 10.000ste Instagramvolger te verwelkomen. Spreekbuis spraak Domien Verschuuren over het succes van deze podcast.
Veel radiomakers, die een podcast maken doen dit onder de vleugels van hun station. Dit brengt ook vaak bereikvoordelen. Waarom hebben jullie gekozen om dit niet onder Qmusic te doen?
Onze podcast is voortgekomen uit vriendschap. We wilden graag weer iets met z’n drieën maken, nadat we elkaar vijf jaar geleden goed leerden kennen door mijn avondshow op 3FM (Bas en Chris deden de productie). We vonden dat we voldoende ervaring en middelen hadden om dit zelf te proberen. En daar zijn we nog steeds hartstikke blij mee! Het is helemaal van ons, van idee tot en met productie. Dat is te gek.
Man Man Man – de podcast is één van de populairste podcasts van het afgelopen jaar. Wat is het geheim dat jullie zo goed scoren?
Het gaat inderdaad heel goed, maar het blijft altijd een beetje ongemakkelijk om dit soort vragen te beantwoorden. Wat we in ieder geval veel van luisteraars horen, is dat het zo herkenbaar is. Niet alleen voor mannen, maar juist ook voor vrouwen. Of dat ze het idee hebben met drie goede vrienden aan een tafeltje in de kroeg te zitten. Dat het eerlijk, kwetsbaar en luchtig is, is heel belangrijk. En het werkt natuurlijk ook mee dat we al een tijdje vrienden zijn.
Bij Online Radio Day 2019 is ‘geld verdienen’ één van de hoofdthema’s. Jullie hebben onder andere ICI Paris en Auto.nl als sponsor. Interessante is dat jullie deze partijen echt in jullie podcastgesprekken invlechten en hier op ludieke en luchtige wijze mee omgaan. Is dit dé manier om commercie te omarmen?
Het is in ieder geval voor ons de manier! Kijk, reclame is altijd een beetje vervelend en ‘commercie’ lijkt nog steeds een vies woord te zijn. Auto.nl is al twee seizoenen onze partner en dat bevalt heel goed. Er is wederzijds vertrouwen, waardoor wij kunnen doen wat we doen. Het is tegelijkertijd een gimmick geworden onder luisteraars. Laatst namen we een aflevering op in een theater, met publiek, en daar werd meteen gegniffeld toen werd opgemerkt dat we het over ‘de sponsor’ zouden gaan hebben. Dat vind ik mooi.
Begin volgend jaar gaan jullie met Man Man Man naar het theater toe. Alle voorstellingen zijn al uitverkocht. Wat kunnen we nog meer van jullie succesconcept verwachten? Wellicht een TV-format?
‘Man man man, de sitcom’, haha. Nee, dat plan ligt er nog niet, hoor! Er komen op het moment wel veel leuke dingen op ons pad, ja. De theatertour is er daar één van. We vinden het leuk dat we door de podcast worden uitgedaagd om volledig buiten onze comfortzone dingen te doen.
Veel radioprogramma’s maken een stap naar podcast toe. Vooral in een ‘uitzending gemist’-vorm. Kunnen podcast ook andersom op de radio een succes worden?
Dat vind ik een lastige. Aan de ene kant denk ik: de content is er al, waarom zou je het niet uitzenden op radio? Maar ik vind het charmante van podcasts juist dat ze speciaal voor die wat selectere groep luisteraars worden gemaakt. Maar ik begrijp het best dat NPO Radio 1 in de nacht af en toe podcasts uitzendt, ze hebben er genoeg mooie titels voor.
Duizenden Nederlanders zijn aan het podcasten geslagen. Vaak doen zij dit gewoon vanaf de keukentafel. Wat voor tips heb jij voor de beginnende podcasters?
Ga lekker klooien! Juist vanaf die keukentafel. Probeer iets, maak het, zet het online. Ik geloof dat een goed idee en mooie content altijd hun weg naar de luisteraar vinden.
Op welke manieren hebben de luisteraars invloed op jullie podcast?
We zijn op social media behoorlijk actief. Deze week tikten we de 10.000 volgers op Instagram aan. Dat vind ik heel erg tof! Via privéberichten krijgen we nieuwe thema’s aangedragen, vragen die we behandelen in de afleveringen en zien we wie er naar ons luistert. Het doet wel iets met je als je een foto ziet van iemand aan de andere kant van de wereld, luisterend naar ‘Man man man, de podcast’.
Wat moet er volgens jou gebeuren om het fenomeen podcasts verder te laten groeien?
Ik wacht op de volgende ‘blockbuster’. Een volgende ‘De Brand in het Landhuis’. En dan van RTL, bijvoorbeeld. In samenwerking met Videoland? Zoiets. Er mag wel weer een grote partij opstaan die iets maakt voor een breed publiek. Dat publiek dat nu nog niet precies weet wat ‘een podcast’ is.
Kijk voor meer informatie op
manmanmandepodcast.nl
onlineradioawards.nl