Carlo Brantsen (BNR Petrolheads): ‘Een podcast bereikt de luisteraar voor niets’
[INTERVIEW] ‘Automaten’ Bas van Werven en Carlo Brantsen maken sinds vorig jaar de podcast ‘BNR Petrolheads’. Spreekbuis.nl sprak Carlo Brantsen over zijn podcast voor autoliefhebbers.
Het tijdschriftenschap staat vol met autobladen. Hoe maken jullie met de podcast het verschil?
Tijdschriften (ik maak er zelf een) en podcasts zijn totaal verschillende dingen, hooguit een verlengstuk van elkaar, nooit concurrenten. Ik maak acht keer per jaar een glossy die in de kiosk 6,95 euro kost en waarvan de productietijd 5 weken bedraagt. Een podcast bereikt de luisteraar voor niets en indien gewenst dezelfde dag nog. Verschillen genoeg dus. Wat je misschien wel kunt doen is een podcast qua doelgroep vergelijken met een controlled circulation-publicatie: je maakt ‘m voor fans, clubleden en vrienden. Iemand die de Grote Groene Gedachte aanhangt heeft bij BNR Petrolheads niets te zoeken en zal dus niet luisteren. Het tijdschrift dat ik maak gaat breder; ligt voor iedereen ter inzage in de business class van Air France/KLM-vliegtuigen, zit in leesportefeuilles, wordt weggegeven als relatiegeschenk en legt inhoudelijk de nadruk op fotografie en lange verhalen. Daarin hou je het zakelijker, feitelijker.
Is het maken van een podcast totaal anders dan het maken van radio?
Ik heb ervaring met beide en zeg ja! Wij zouden op de zender nooit kunnen doen wat we in de podcast doen. Los van het feit dat je het in een podcast niet teveel over actuele zaken, tentoonstellingen of bepaalde autoraces hebt, laten wij onze gedachten tijdens een opname volledig de vrije loop. Foutjes mogen, feiten moeten kloppen, maar dat is het dan ook wel.
Jullie podcast heet ‘Petrolheads’, oftewel ‘auto fanatici’. Hoe groot is jullie potentieel bereik met jullie podcast als we ons richten op de doelgroep van extreme autoliefhebbers?
We doelen niet zozeer op de extreme autoliefhebbers, maar op de mensen die net als wij vinden dat je geen milieu-terrorist bent wanneer je toevallig een grote auto voor de deur hebt staan. Of wanneer je een aantal klassiekers koestert. Of wanneer je vindt dat een auto een mooi geluid moet maken. Volgens mij praat je dan over honderdduizenden mensen. Lieden die auto’s gewoon mooie dingen vinden, en die genieten van autorijden.
Jullie hebben beiden tv-ervaring en op sommige punten lijkt jullie podcast op het razendpopulaire tv-programma Voetbal Inside. Uiteraard een ander onderwerp, maar ook auto’s zijn net als voetbal een geliefd onderwerp. Kunnen we nog eens een tv-programma van jullie verwachten?
Derksen en Van der Gijp, Koot en Bie, Statler en Waldorf van de Muppets: alles zijn we al genoemd. Maar op tv? Ik weet dat mede-presentator Bas van Werven dat wil en we worden zo nu en dan ook gepolst, maar ik sta niet te springen. Het kost teveel tijd en het is maar de vraag of twee badinerende heertjes op de radio het ook op tv leuk doen. Maar wat me nog het meeste tegenstaat is het feit dat het bij tv om een commerciële zender zal gaan, want de staatsomroep vindt die 8,5 miljoen auto’s in ons land nou eenmaal vies. En dus krijg je vanuit de zender een blond snolletje dat toevallig losloopt als mede-presentatrice bij (“Leuk voor de jongere kijkers”), laten adverteerders zich ongetwijfeld gelden en breken ze je programma in stukjes. Dus weet je wat: we doen het niet.
Petrolheads valt onder de paraplu van BNR. Wat doen zij om jullie podcast bij een groter publiek bekend te krijgen?
BNR geeft ons de mogelijkheid om eens per week ons eigen feestje te vieren, hetgeen we dan besluiten met een Eggs Benedict bij Dauphine. Dit laatste betalen we overigens zelf. Met andere woorden: voor wat betreft de promotie van BNR Petrolheads zijn we (afgezien van wat BNR-tweets) op onszelf aangewezen. Je hebt kans dat dit ooit verandert als er een sponsor aanklopt, maar vooralsnog lukt het ons verbazingwekkend goed om onszelf via twitter en Facebook te promoten. Want de socials gaan elke week als we online gaan he-le-maal los!
De groei van podcasting dient te worden gerealiseerd door laagdrempelig gebruik. Zijn de meeste nieuwe auto’s die van de band komen al connected of zijn dat momenteel vooral nog de auto’s in het hogere segment?
Als je nu nog een auto introduceert – duur of goedkoop, maakt niet uit – zonder dat die op enig niveau ‘connected’ is ben je verkeerd bezig. Problematischer is het luisteren in klassieke auto’s. Daarin ben je gedwongen om je smartphone onderweg keihard op de luidspreker te zetten.
Kijk voor meer informatie op:
BNR Petrolheads