[INTERVIEW] Op dinsdag 4 september maken Nederlandse online radiostations en podcasts kans op een Online Radio Award. We zetten komende tijd diverse radiomakers en podcasters in de spotlights. Ditmaal: Arjan Schouten (Pitstop podcast/ AD Sportwereld)

Sport is vaak een live beleving. Waarom hebben jullie niet voor online radio gekozen in plaats van een podcast?
“Omdat wij meer geloven in het product podcast. We hoeven geen nieuwe BNR te worden en de hele tijd live te blijven. Wij geloven meer in specifieke afleveringen die mensen aan kunnen klikken. Dat werkt wat ons betreft prima.”

AD is bekend om haar nieuws via web en print. Waarom zijn zij met podcasting gestart?
“Omdat we merken dat podcast groeiende is, ook zeker onder de jeugd. Net zoals wij online meer en meer zijn gaan doen met video en beeld, merken we ook een grotere behoefte aan audio. Daar is meer en meer een markt voor.”

Hoe versterkt print/online en audio elkaar bij AD?
“De ruimte in een krant blijft beperkt en ook een site is niet altijd direct het podium voor langere, diepgaandere verhalen. In een podcast heb je wel de ruimte om over bepaalde onderwerpen wat meer de diepte in te gaan. Zo kun je in de krant en op de site bij elk artikel over bijvoorbeeld Max Verstappen verwijzen naar de laatste podcast, waarin we dieper ingaan op de actualiteiten of de komende race. Online werkt dit natuurlijk helemaal perfect door direct bij alle artikelen of bijvoorbeeld een veelbekeken liveblog rondom een Grand Prix ook een link met een play-knop van de meest recente podcast te plaatsen. Dit levert veel extra luisteraars op. Tegelijkertijd probeer je een ander publiek die wèl de podcast luisteren maar niet direct AD op papier of digitaal lezen weer warm te maken voor die podia.”

In hoeverre hebben jullie het succes van jullie podcast te danken aan ‘onze Max’?
“Daar hoeven we niet omheen te draaien, het succes van Max is heel belangrijk. Zonder Verstappen was deze podcast er absoluut niet gekomen. Sterker nog, toen Verstappen niet reed, bezochten we als AD ook niet alle Grands Prix van het Formule 1-circus. Nu zijn we overal en bedienen we onze lezers vanaf locatie met een groter pallet aan producties dan dat we ooit hebben gedaan bij Formule 1. Liveblogs, blogs ter plaatst, video-voorbeschouwingen, podcasts, verslaggeving, analyses. Met Verstappen in de top is alles anders geworden, is Formule 1 naast voetbal en wielrennen de populairste sport voor onze lezers/luisteraars/kijkers geworden.”

Jullie zijn als sportverslaggevers al druk met de dagelijkse nieuwsvoorziening. Nu moeten jullie ook nog een podcast maken. Betekent dit dat andere activiteiten minder aandacht krijgen?
“Dat valt redelijk mee, omdat we er nu nog voor kiezen om de podcast om de paar races op te nemen, gewoon in Rotterdam, op het AD-kantoor. Doorgaans met verslaggevers Arjan Schouten, Rik Spekenbrink en Tim Engelen. Dan heb je het over een uurtje voorbereiding en grofweg een uur opname. De productie ligt volledig in handen van David Achter de Molen, dus daar hebben we vervolgens geen omkijken naar. Wel zou ik me voor kunnen stellen dat we, mocht de podcast een succes blijven, nog wat vaker telefonisch wat gaan doen op locatie. En dan gaat het wellicht van de tijd af die je doorgaans aan schrijven besteedt. Maar goed, het media-landschap verandert, schrijven is allang niet meer het enige wat wij doen bij een GP. En je moet toch mee met de ontwikkelingen. Dus moet je de tijd maar anders indelen.”

Zoveel thema’s en ook nog eens zoveel sporten. Waarom is de AD-Pitstop podcast juist zo populair?
“Omdat Formule 1 nu héél populair is in Nederland, dankzij Max Verstappen. Als een sport scoort, scoort een podcast ook. De wielerpodcast In het Wiel loopt ook prima, mede dankzij de sterke Nederlandse wielerresultaten van de laatste jaren. Daarnaast heb ik het idee dat de Nederlandse markt van Formule 1-podcasts nog niet overspoeld is. Internationaal gebeurt er steeds meer, maar in Nederland valt het nog wel mee. Op wielergebied is de keuze vele malen groter.”

Vrijwel dagelijks komen er nieuwe podcasts bij. Hoe kun je als podcasts toch het verschil maken en grote aantallen luisteren aan je binden?
“Een groot podium als AD.nl helpt natuurlijk enorm. Daar je podcast voortdurend promoten op een mooie, veelbekeken plaats waar toch al veel sportfans automatisch komen, helpt. Net als een verwijzing in de krant, die toch nog dagelijks op honderdduizenden ontbijttafels opengeslagen wordt. Bij Formule 1 is het voor ons een extra voordeel dat we er bij de Grands Prix altijd bij zijn. Zo breng je toch meer inside informatie naar de luisteraars, in vergelijking met ‘fans’ die een podcast maken over hun geliefde sport. Dat is ook een prima invalshoek voor een podcast, wat hele leuke content op kan leveren. Wij pakken het journalistieker aan.”

Veel online radiomakers en podcasters zijn nog op zoek naar een goed verdienmodel. Hebben jullie dat bij Pitstop al duidelijkheid over hoe je inkomsten kan genereren met podcasting?
“Het lijkt me duidelijk dat we hier absoluut nog mee in de opstartfase zitten. Wel merken we meer en meer dat bepaalde adverteerders zich melden om te informeren naar samenwerkingen. Zo hangt Samsung nu aan alle wielerproducties van In het Wiel. Podcast is ook voor adverteerders nog altijd redelijk nieuw en dat blijft aftasten, maar we merken hier de laatste tijd zeker meer interesse voor.”

Hebben jullie met de Pitstop-podcast een lange termijn strategie ontwikkeld?
“Onze eerste pijlen hebben we heel specifiek gericht op Formule 1 en wielrennen, zo verschijnen er straks tijdens de Ronde van Spanje ook weer een aantal podcasts met Hidde van Warmerdam en Thijs Zonneveld. Tijdens het wereldkampioenschap voetbal hebben we eerder deze zomer als AD ook al een eerste voetbalpodcast gemaakt met Maarten Wijffels en Sjoerd Mossou. Een volledig uitgestippelde strategie ligt er nog niet, maar het ligt voor de hand om in de toekomst met meer grote sporten iets te gaan doen op het gebied van podcasts. Structureel, maar ook incidenteel voor een groot toernooi zoals de Olympische Spelen, het WK schaatsen of een Grand Slam-tennis.”

Kijk voor meer informatie op:
Pitstop podcast