Jerrel Arkes (LOMP podcast): ‘Ik zie de meeste van onze gasten als micro influencers’
In aanloop van de Online Radio Awards interviewen wij diverse online radiomakers en podcasters. Ditmaal: Jerrel Arkes van Olympia Radio en de podcast LOMP.
Net voor de Online Radio Awards-uitreiking van vorig jaar hebben jullie een speciale mediastunt bedacht om stemmen te werven voor Olympia Radio. Samen met volkszanger Henk Wijngaard namen jullie met veel lawaai het Media Park over om bij de landelijke media aandacht te vragen voor meer Nederlandse muziek op de radio. De stunt kreeg veel media-aandacht. Wat heeft het jullie gebracht?
De Hilversumse zenders draaien nog steeds dag in, dag uit wat ze altijd al draaiden. Toch is er inmiddels meer Nederlandstalige muziek op de radio. Het aantal piraten op de FM is namelijk sterk toegenomen. De stunt van vorig jaar heeft ons vooral positieve reacties van piraten gebracht. Berichtgeving over piraten in de media is vaak negatief en regelmatig onjuist. Dit stukje positieve publiciteit werd daarom wel gewaardeerd.
Jullie zijn met Olympia Radio al twee maal genomineerd geweest bij de Online Radio Awards. Enige tijd terug zijn jullie ook gestart met de podcastserie LOMP. Waarom vonden jullie het belangrijk om ook een podcastserie te lanceren?
Hoewel ik zelf toevallig bij beide betrokken ben, staan de podcast en het radiostation wel los van elkaar. Ik ben werkzaam in de online marketing branche. Het mooie aan podcasting is dat hierin mijn passie voor radio en mijn interesse in online marketing samenkomen. Ik ben al sinds 2014 verslaaft aan het luisteren van podcasts. Maar het was Alfred, waarmee ik de podcast samen maak, die geïnspireerd door de Online Radio Awards van 2018 en 2019, mij uiteindelijk over de streep heeft getrokken. We vinden het met LOMP belangrijk om piraten een podium te bieden waarop ze het echte verhaal over de hobby kunnen vertellen. En net zoals dat met Olympia Radio het geval is, willen we de piraten cultuur uit noord en oost Nederland in stand houden.
Bij de podcastserie LOMP staat de radiopiraat centraal. Is het fenomeen ‘radiopiraterij’ niet met de huidige technieken achterhaald?
Vanuit mijn werk in de online marketing weet ik dat iedere drempel op een website, hoe klein deze ook is, zorgt voor minder bestellingen of contactaanvragen. Dit kun je ook doortrekken naar radio. Natuurlijk is het makkelijk om te roepen dat je tegenwoordig ook gewoon via internet je plaatjes kan draaien. Maar de alternatieven van FM werpen voor veel luisteraars nog steeds drempels op. Denk aan een bouwvakker die zijn telefoon niet de hele dag wil verbinden met de bouwradio. Een chauffeur die halverwege de maand door zijn databundel heen is. Of een 65+’er die niet snapt hoe bluetooth werkt. En dat geldt niet alleen voor internet. Veel mensen hebben geen DAB radio en dat zal de komende jaren ook nog wel zo blijven. Voor een groot deel van onze doelgroep is de FM radio nog het primaire medium om muziek mee te luisteren. Piraten voorzien voor deze groep in een behoefte, dus nee, radiopiraterij is zeker niet achterhaald. Natuurlijk groeit de groep die online luistert wel. En daarvoor is Olympia Radio de perfecte oplossing.
De Online Radio Awards 2020 hebben dit jaar als thema ‘Groei’. Hoe laat jij jullie online zender en podcast groeien in luisteraars en inkomsten?
Bij Olympia Radio doen we dit vooral door top of mind te blijven bij de doelgroep. Ze kennen ons inmiddels, maar zoals hierboven uitgelegd is de FM piraat een populair alternatief. Om top of mind te blijven is social media het belangrijkste kanaal. Maar we proberen ook zichtbaar te zijn met merchandise en het organiseren van feesten.
Met LOMP zijn we pas in januari van 2020 gestart. We groeien enorm hard. Ik zie de meeste van onze gasten als micro influencers. Iedere gast staat met z’n eigen luisteraars in contact. Iedere gast brengt daarom weer veel nieuwe luisteraars voor de podcast mee, waarvan een groot deel daarna blijft hangen. Bekendere gasten doen het bij ons juist minder goed. Zo haalde onze podcast met Bonnie St. Claire zelfs RTL Boulevard, maar bleef het aantal downloads veel lager dan bij andere gasten. Eén zoekopdracht in Google is namelijk voldoende om nog 10 andere interviews met Bonnie St. Claire te vinden. Maar de verhalen die piraten bij ons vertellen vind je nergens anders. Die verhalen zijn uniek en daarmee groeien we.
Inkomsten interesseren me niet. Zodra je commercieel wordt, ben je de gunfactor bij de doelgroep snel kwijt. Olympia Radio is een stichting. We zijn kostendekkend, maar maken geen winst. Ik zie genoeg mogelijkheden om wel winst te maken, maar dat brengt noodzakelijke veranderingen met zich mee, waarvan we de nadelen zwaarder vinden wegen dan de voordelen.
De kosten van LOMP liggen een stuk lager dan die van Olympia. Deze betalen we uit eigen zak. Een hobby mag geld kosten. Een direct verdienmodel koppelen aan een podcast is in Nederland bijna niet haalbaar. Althans, niet om een salaris mee bij elkaar te sprokkelen. Voor bedrijven is podcasting natuurlijk wel een erg interessante manier om hun verhaal te vertellen en expertise te tonen. Zeer effectief om met een doelgroep in contact te komen en deze aan een organisatie te binden. Maar het verdienmodel zit hem dan niet in de podcast zelf.
Steeds meer podcasts kiezen voor exclusieve distributie in plaats van overal aanwezig te zijn. Hoe kijk jij daarna?
Vanuit het perspectief van Apple, Google, Amazon of Spotify gezien is dit erg logisch. De strijd om wie HET podcast platform gaat worden is in volle gang. En exclusieve content is daarbij natuurlijk een krachtig wapen. We zien dit al jaren werken bij Netflix. Het enige waar de betreffende podcast makers voor kiezen is het grote geld, want erg vriendelijk richting je luisteraars vind ik het niet. We leven juist in een tijd waarin de luisteraar bepaalt en de macht heeft. Maar uiteindelijk is alles natuurlijk te koop. Ik denk wel dat de groep podcast makers waarbij dit aan de orde is erg klein is.
Wat ik wel een mooie vorm van exclusieve distributie vind, is een podcast voor de interne communicatie binnen bedrijven. Ik ben dit nu twee keer tegengekomen en vind het een leuk alternatief voor een stoffige mailing of een bericht op het intranet.
Welke vernieuwingen op online radio en/of podcast-gebied zou jij nog willen zien?
Vanuit Olympia Radio gedacht hoop ik dat het nog iets makkelijker wordt om naar online radio te luisteren. Denk aan altijd en overal onbeperkt internet voor iedereen. En betere systemen in auto’s om snel naar online stations te zoeken en luisteren. Ik denk dat conversational voice interfaces daar de komende jaren een interessante rol in kunnen spelen.
Vanuit mijzelf als luisteraar gedacht hoop ik dat personalisatie in combinatie met radio in een stroomversnelling gaat komen. Vormen van on demand audio vormen een gevaar voor lineaire radio. Meer personalisatiemogelijkheden kunnen lineaire radio wellicht wat meer toekomstbestendig maken. Waarschijnlijk is dit ook direct de reden dat online radio het op termijn van FM en DAB gaat winnen. Online radio biedt technisch gezien veel meer mogelijkheden.
Wat betreft podcasting hoop ik dat er wat meer marketing teams van bedrijven wakker worden, uit hun comfortzone stappen en gaan experimenteren met podcasting. Veel succesvolle podcasts zijn gekoppeld aan een grote omroep of uitgever. Maar de verdienmodellen van omroepen en uitgevers passen vaak helemaal niet goed bij podcasting. Voor het bedrijfsleven zie ik een veel betere match. Maar daar is iedereen nog iets te druk met blogs schrijven over onderwerpen waar 100 concurrenten ook al over geschreven hebben. Een podcast kan dan een mooie manier zijn om je doelgroep alsnog op een onderscheidende manier te bereiken en te binden.
Kijk voor meer informatie op onlineradioawards.nl