David Achter de Molen: Podcast binnen 5 jaar groter dan radio
In aanloop van de Online Radio Awards interviewen wij diverse online radiomakers en podcasters. Ditmaal: David Achter de Molen (Klap van de Molen-podcast).
Jouw Klap van de Molen-podcast neemt je mee ‘behind the scenes’ van de muziekindustrie. Er is soms ook muziek in jouw podcasts te horen. Da’s niet zo gek als je podcasts voor een groot deel over muziekindustrie gaan. Hoe zit dat met rechten?
Net als bij radio moet je daarvoor met je podcast bij Buma/Stemra zijn. Daar kun je aangeven hoeveel liedjes je draait en hoeveel luisteraars je hebt. Zij hebben daar een schema voor hoeveel je dan moet betalen. Voor die licentie krijg ik elk jaar netjes een jaarafrekening thuisgestuurd. Daarnaast heb ik ook een SENA-licentie afgesloten. Het instaptarief voor een kleine podcast is 140 euro per jaar, dus dat valt reuze mee en heb je direct de rechten gecovered. Ik maakte er vorig jaar nog een uitgebreide podcast over.
Je maakt de Klap van de Molen podcast naast je uitzending van 3FM. Waarom is deze podcast niet gewoon bij deze zender te horen?
Da’s heel simpel; daar is de podcast niet voor gemaakt. Podcastluisteraars moeten mijn afleveringen vanaf het begin luisteren. Radio is veel vluchtiger en wordt gebruikt als achtergrondmuziek. Veel luisteraars zappen bij de radio naar leuke muziek, terwijl er veel gerichter wordt geluisterd.
De radioluisteraar is aan het vergrijzen. De gemiddelde leeftijd van een 3FM-luisteraar is bijvoorbeeld al boven de veertig jaar. Kunnen podcasts de omroepen helpen om weer jongeren aan zich te binden?
Of je jongeren ermee kan binden weet ik niet, maar ik denk wel dat podcasts de plek kunnen zijn voor jongeren die meer audio willen consumeren dan Spotfiy.
Je podcast valt onder het podcastnetwerk Dag en Nacht Media. Wat voor voordelen brengt dat met zich mee? Ze helpen podcasters mee op adverteerders te vinden, waardoor een deel van je tijd gefinancierd kan worden. Verder doen ze aan crosspromotie, waardoor je podcast een groter publiek kan bereiken. Ze helpen je ook mee met format, kennis en techniek.
Je produceert onder je bedrijf ‘Het Podcastkantoor’ ook podcasts voor anderen, waaronder een podcast voor Netflix, AD Media, Pitstop en In het Wiel. Waarvoor huren ze jou in?
Omdat ik het hele pakket aanbied. Vanaf het meedenken voor een format, audiovormgeving, productie en distributie. Dat gaat zo goed dat ik nu ook andere mensen inhuur. Het is tegenwoordig zelfs mijn full-time inkomen.
Je bent muzikant en ook nog werkzaam bij poppodium Tivoli Vredenburg. Maakt dat het interviewen van artiesten eenvoudiger? Door mijn podcast-activiteiten heb ik daar niet veel meer tijd voor. Ruim twee jaar geleden heb ik mijn eigen muziekcarrière aan de wilgen gehangen. Deze werkzaamheden maken het inderdaad makkelijk om artiesten bij concerten en festivals aan te spreken. Ik had backstage altijd leuke gesprekken en toen kwam ik later op het idee om deze op te nemen en er een podcast van te maken.
‘Het Verdienmodel’ is één van de centrale thema’s op de Online Radio Day. Jij maakt ook voor uitgevers podcasts. Welke verdienmodellen voor podcasts zijn volgens jou kansrijk?
Ik hoop dat er, net als Youtube, een platform is waarbij er automatisch audio-prerolls voor je podcasts worden gezet. Verder geloof ik in crowdfunding. Ik gebruik voor mijn podcast zelf Patreon, waarmee ik zo’n 250 euro per maand verdien. Da’s toch mooi meegenomen.
Je hebt met je podcast een heel populaire podcast. Dan is zo’n crowdfundingbedrag van 250 euro niet heel erg veel. Is het voor grote uitgevers, zoals Algemeen Dagblad, Telegraaf, RTL en Talpa niet lastig om met deze beperkte bedragen een goed product neer te zetten?
De aantallen mogen inderdaad nog wel een stuk omhoog, maar vergeet niet dat AD met hun Formule 1-podcast al meer dan 50.000 luisteraars per aflevering weet te trekken. Ik voorspel overigens dat de podcastmarkt komende jaren nog enorm gaat groeien. Sterker nog: ik verwacht dat het binnen vijf jaar groter is dan radio.
Welke podcasts zijn op gebied zijn op gebied van inkomsten al in de volwassenfase?
Dat zijn podcasts, die een kracht platform op gebied van bereik achter zich hebben, zoals AD en Nu.nl. Verder zijn er ook wat individuen die op het randje staan om geheel van de podcast te kunnen leven, zoals ‘Man met de microfoon’.
Podcasts worden op heel veel distributieplatformen gezet, waaronder Itunes, TuneIn, Spotify, Anchor, Soundcloud etc. Zouden podcastmakers op gebied van distributie niet veel meer voor exclusiviteit moeten gaan? Dit zie je immers ook in de televisiewereld? Nee, je kijken waar de consument zit. Dat zouden ze ook moeten doen bij televisieprogramma’s. Ik kijk altijd Games of Thrones, maar nu moet ik straks naast Netflix nog een tientje per maand aan HBO uitgeven. Ik zou het liefst een platform hebben, waar ik alles kan vinden. Dat is erg omslachtig. Bij podcast kun je werken met reclame, waardoor je inkomsten op alle platforms kan pakken.
Podcasts zijn volop in de media. Vrijwel elke uitgever doet er iets mee. Hebben we straks 20 jaar na de internetbubbel te maken met een klappende podcastbubbel?
Prima, laat het maar gebeuren. Er zijn te veel bedrijven die nu een podcast beginnen in de veronderstelling dat iedereen geïnteresseerd is in hun bedrijf. Dat is de nummer één fout, die beginnende podcasters kunnen maken. Bedrijven moeten nadenken wie hun doelgroep is en verder wat ze belangrijk en interessant vinden om te horen.
Welke tips heb je voor beginnende podcastmakers?
Begin maar gewoon. Koop gewoon een usb-microfoon van een paar tientjes om erachter te komen wat wel of niet werkt. Ik vind het wel mooi dat we een podcastmarkt hebben dat een chaos is. De één maakt een podcast van 10 minuten en de andere van ruim vier. De één heeft echt ruk kwaliteit en de andere heeft superkwaliteit. Het is mooi dat er geen standaarden zijn, die mensen belemmerd om te beginnen.