Erwin van der Zande: ‘Audio was de ontbrekende schakel in het portfolio van Bright’
In aanloop van de Online Radio Awards interviewen wij diverse online radiomakers en podcasters. Ditmaal: Erwin van der Zande (Bright-podcast).
Wat was de reden om naast tekst (en video’s) ook nog te starten met podcasts?
Audio was de ontbrekende schakel in het portfolio van Bright. We maken nieuws, video, televisie, social media, organiseren events met het techfest Bright Day voorop, en nu ook audio. De wekelijkse Bright Podcast over de trending topics in tech en de werkdagelijkse Bright Update met het laatste technieuws die we aanbieden via Whatsapp en Google Assistent. Ons publiek kan nu volop kiezen hoe ze ons het liefst volgen.
Bright.nl laat hun podcast ‘meelopen’ tussen de artikelen op Bright.nl. Podcast-afleveringen worden hiermee door middel van een aansprekende titel en intro-tekst aan de lezer gepresenteerd. Opmerkelijk dat nog zo weinig podcastmakers op deze manier tekst als springplank gebruiken. Trekt deze methode bij jullie veel luisteraars?
Dat doen we voor al onze producties, ook voor onze koopgids Bright Stuff bijvoorbeeld. Je wilt je content zo goed mogelijk aan je publiek presenteren. En aangezien we net begonnen zijn met audio hebben we nog niet veel vaste volgers, mensen die zich in een podcast-app op je abonneren. Door de podcast mee te nemen in onze reguliere nieuwsfeed herinneren we ons publiek wekelijks aan het bestaan ervan.
De Bright-podcast is via diverse podcastplatformen terug te luisteren. Welk platform is het populairst?
We bieden de Bright Podcast aan via iTunes, Android en Spotify. De laatste is het populairst maar niet met een groot verschil.
Bereiden jullie je anders voor bij het maken van een podcast aflevering dan bij het schrijven van een artikel ?
Uiteraard, je werkt mediumspecifiek. De podcast is bovendien wekelijks waardoor je wat meer terugkijkt op de week en vooruitkijkt naar wat komen gaat dan bij een actueel nieuwsartikel. De podcast is daarnaast ook meer een ‘team effort’. Host Harm Teunis, eindredacteur Tonie van Ringelestijn en ik nemen elk een item voor onze rekening.
Steeds meer Nederlanders hebben een smart speaker thuis. Wat voor invloed gaat dit volgens jou dit hebben op online radio en podcasting? Een hele positieve. Qua podcast lopen we wat achter in Nederland maar met voice juist voorop. Er zijn zat situaties in ons dagelijks leven waarin audio het prettigste medium is. In de auto bijvoorbeeld op weg naar werk of huis, of tijdens het koken in de keuken. Ik verwacht wel dat de audio via slimme speakers eerder short-format zal zijn. Dikwijls staat een slimme speaker op een centrale plek in huis en wordt gedeeld met het hele gezin. Dan ga je minder snel jouw favoriete podcast hardop afluisteren.
‘Het verdienmodel’ is een centraal thema bij de Online Radio Day 2019. Heb jij al een inkomstenmodel voor de Bright Podcast?
Jazeker. We zijn in gesprek met partners voor de eerste branded content in onze podcast. Billboarding is ook een optie.
Wat kunnen we leren van podcast-makers uit de VS?
De creativiteit en het productieniveau. Een persoonlijke favoriet is de “Ron Burgundy Podcast” van komiek Will Ferrell, een personage uit het pre-metoo tijdperk dat voortkomt uit zijn Anchorman films. Een recente aflevering speelt zich af in een lift die is komen vast te zitten wat de luisterervaring heel ruimtelijk maakt. Ik zal niks verklappen maar het wordt smerig. Luister ook eens hoe hij met branded content omgaat in de podcast.
Samen met RTLZ zijn jullie de enige podcasters binnen RTL Nederland. Zijn er al plannen voor een Boulevard-, Voice of Holland- en RTL Nieuws-podcast?
Vergeet “Bestemming Witte Huis” niet van RTL Nieuws VS-correspondent Eric Mouthaan. Wat betreft andere podcasts vanuit RTL Nederland kan ik op dit moment alleen zeggen dat daar naar gekeken wordt. We hebben de smaak te pakken.