5% van de Nederlandse huishoudens heeft een smart speaker
Er wordt een grote groei verwacht voor het gebruik van smart speakers. Inmiddels gebruikt sinds de introductie van Google Home op de Nederlandse markt na 4,5 maand 5 procent van de Nederlandse huishoudens een smart speaker. Dit blijkt uit onderzoek van Kantar.
Voor het eerst is in Nederland op grote schaal het gebruik van verschillende voice-toepassingen onderzocht. Dit onderzoek werd onder 37.000 Nederlandse huishoudens utigevoerd.
17 procent van de huishoudens is bekend met smart speakers, zoals Google Home en Amazon Alexa, en 4 procent geeft aan van plan te zijn er in de nabije toekomst een te gaan gebruiken. Dit betekent dat de verwachte groei van slimme luidsprekers in Nederlandse huishoudens in het komende half jaar rond de 80 procent ligt.
We zijn al langer bekend met het geven van spraak-gestuurde commando’s via de mobiele telefoon door onder meer Siri van Apple. De helft van de huishoudens in Nederland geeft aan bekend te zijn met spraak-gestuurde diensten via de mobiele telefoon. 29 procent van de Nederlandse huishoudens maakt hier daadwerkelijk gebruik van.
Een smart speaker maakt gebruik van dezelfde spraaktechnologie; het apparaat kan worden geactiveerd met spraakcommando’s. De voice-assistent reageert op de spraakcommando’s met een antwoord via de speaker van het apparaat. Dit maakt het mogelijk om door het stellen van een vraag het internet te doorzoeken en muziek te luisteren, maar ook om online aankopen te doen.
Internationaal heeft de smart speaker als categorie een opvallende groei doorgemaakt. In Nederland gaat de adaptatie van de slimme luidsprekers Google Home en Amazon Alexa nu snel. 5 procent van de Nederlandse huishoudens gebruikt al Google Home, 15 procent zegt het te kennen en 4 procent geeft aan van plan te zijn het binnenkort te gaan gebruiken. Bij Amazon Alexa liggen de Nederlandse cijfers lager. Circa 1 procent van de huishoudens gebruikt het, 1 procent spreekt de intentie uit het de komende maanden te gaan gebruiken en 7 procent is er al mee bekend.
Kantar heeft als eerste onderzoeksbureau in Nederland toegang tot een representatieve steekproef van Nederlandse smart speaker-gebruikers. Dit ‘Voice-panel’ biedt toegang tot circa 2.000 smart speaker bezitters, waaronder circa 1.750 Google Home gebruikers. Van deze voice-gebruikers zijn meer dan 150 achtergrondvariabelen bekend, waaronder gezinskenmerken en koopgewoonten.
Gerben Boot, Client Service & Innovation Director Kantar: “Uit ons onderzoek wordt duidelijk dat voice aan een onstuitbare opmars bezig is in Nederland. Met de komst van smart speakers vervaagt de grens tussen online en offline nog meer. Dit biedt bedrijven grote kansen op tal van terreinen, zoals het verbeteren van services en het bouwen van merken. Wij zijn dan ook blij met ons nieuwe Voice-pane’, het enige representatieve panel in Nederland onder smart speaker-gebruikers.”