Michiel van de Weerthof (GEEL podcast): ‘Kijken met je oren’
[INTERVIEW] Op OnlineRadioAwards.nl is het nu mogelijk om te stemmen op je meest favoriete online radiostations, podcasts en presentatoren. We zetten komende tijd diverse radiomakers en podcasters in de spotlights. Ditmaal: Michiel van de Weerthof (GEEL podcast)
Hoe kwamen Joost van Pagée en jij erbij om een podcast te maken over de kleur geel?
Tja, waarom niet? Al meerdere grote plannen voor interactieve podcast-apps of interactieve docu’s waren uitgesteld of gingen niet door. Omdat ze te ingewikkeld waren, teveel tijd zouden kosten, of omdat er allerlei
financiers of omroepen bij nodig waren. Toen besloten we om ons plan voor een podcast over de kleur geel maar uit het vet te halen. Dat kon gewoon in eigen tijd en op eigen kosten. Aan interessante invalshoeken en verhalen geen gebrek, aan tijd soms wel.
Tegelijkertijd is het een soort zelfpromotie. Natuurlijk is het vrij absurd om een podcast te maken over iets visueels zoals een kleur. Maar als we over een kleur een goede boeiende podcast kunnen maken, dan kunnen we waarschijnlijk over álles een boeiende podcast maken.
Waar staat de kleur voor?
Ja, dát is het grote geheim van de podcast. Waarom gaat deze podcast in godesnaam over de kleur geel?! Tijdens het maken van de afleveringen blijkt de kleur meer en meer, en ook steeds tegenstrijdiger dingen te betekenen. De kleur is vrolijk en zonnig, kinderlijk, schreeuwerig en goedkoop, staat voor gekte, woede en absolutie. En voor mij persoonlijk heeft het een bijzondere betekenis, maar dat verklap ik later misschien gaandeweg in GEEL zelf. In aflevering 213. Of niet.
Waarom hebben jullie voor podcast gekozen in plaats van een blog of vlog?
Natuurlijk kiezen we als audiomakers voor een podcast! Wat is dat nou voor een vraag?!
Deels is GEEL een vingeroefening in losheid. Na meerdere technisch en inhoudelijk complexe projecten – waaronder een multi-lineaire GPS-audiotour en een luisterroute voor en mét levensveteranen – is het fijn de teugels te kunnen laten vieren.
Geel is dé trendkleur van het jaar 2018. Kunnen we nog podcasts verwachten over andere kleuren?
Haha, nope. Geel is dé kleur en geel zal het blijven. Maar dat geel gaandeweg ineens een ontzettende trendkleur bleek was wel even slikken. Als maker loop ik wat afleveringen voor op de luisteraar, maar toen enkele afleveringen af waren bleek ineens íedereen bezig met de kleur geel. Lastig, want wat ín is raakt spoedig uit. En dan ben je ineens een podcast aan het maken over een achterhaalde kleur. Maar juist dát aspect leent zich weer prima voor aankomende afleveringen. Dik honderd jaar geleden overkwam dit geel ook al eens. In de Yellow Nineties 1890 – 1900 was geel de kleur van non-conformisme en decadentie. Oscar Wilde werd zelfs gearresteerd omdat ‘ie een geel boekje bij zich had.
Volgens de bladen behoren vroege twintigers van nu tot Generatie Z en is geel hun kleur. Ik had hier openhartige gesprekken met mijn studenten over, die overigens nog nooit van de term Generatie Z hadden gehoord. Enkelen zijn nu wel trotse dragers van gele sokken en/of nagels geworden.
Voor deze aflevering probeer ik trouwens al een tijdje Stefanie Bottelie van ELLE te pakken te krijgen. Stefanie, lees je mee?
Jullie GEEL-podcast lijkt een ludiek podcastproject maar jullie nemen het thema serieus. Ook de podcastproductie is professioneel gemaakt. Da’s niet zo gek, want het is een onderdeel van jullie bedrijf Soundtreks waar jullie audioverhalen, podcasts en luisterroutes produceren. Worden jullie al veel benaderd door bedrijven?
De bedrijven die in GEEL langskomen (autorijscholen, retailers, makelaars, etc) zijn niet perse bedrijven waar je realistisch wijs podcastopdrachten van zou verwachten.
We opereren vaak op het grensvlak tussen commercieel / artistiek / diepgaand / toegankelijk / persoonlijk / zakelijk. Daar voelen we ons thuis.
Maar stiekem zit er al best wat productplacement in GEEL. Men mag ons daar best voor benaderen en betalen hoor..
De interesse voor podcast is momenteel enorm. Denken jullie dat de podcastconsumptie groot genoeg is voor het ontstaan van een podcastindustrie?
Absoluut, maar daar moet iets voor gebeuren. Het is een medium dat tijd en aandacht vraagt. Audioverhalen hebben een andere spanningsboog dan visuele media. Het is zoeken naar een nieuwe lossere (vertel-)vorm die ook interessant is voor ‘oogmensen’, zoals wij dat soms onderling noemen. Met onze apps zijn we daar al naar op zoek, maar deze zijn vaak locatie-specifiek. GEEL is hopelijk interessant voor wie dan ook. We zoeken naar een spanningsboog die zowel appelleert aan podcastluisteraars als mensen buiten de niche. De afleveringen zijn redelijk kort, nooit langer dan 10 minuten. Ook is het zoeken naar kanalen naast de reguliere podcastkanalen, die wel een visuelere of interactieve vorm toestaan.
Jullie zijn audioprofessionals. Welke tips hebben jullie voor beginnende podcastmakers om een kwalitatief hoogstaande podcast te maken?
Kijken met je oren.
Kijk voor mee informatie:
www.onlineradioawards.nl
www.soundtreks.nl/geel