MovieInsiders wil met podcasting het verschil maken
[INTERVIEW] Vanaf deze week kun op www.OnlineRadioAwards.nl stemmen op je meest favoriete online radiostations, podcasts en presentatoren. Filmfanaten John de Jong en Gudo Tienhooven zijn deze maand alweer tien jaar actief met hun podcast MovieInsiders.nl We vroegen hen naar de stand van zaken en de laatste ontwikkelingen rondom podcasting.
Deze maand is het precies 10 jaar geleden dat jullie met filmpodcast MovieInsiders zijn gestart. In hoeverre is het podcastlandschap de afgelopen tien jaar veranderd?
John de Jong: Het belangrijkste verschil is dat tegenwoordig de meeste mensen wel weten wat een podcast is, waar dat tien of zelfs een paar jaar geleden nog niet het geval was. Je kunt nu dus makkelijker vragen: “Heb je wel eens een podcast geluisterd?” in plaats van “Weet je wat een podcast is?” Dit komt mede doordat er veel meer podcasts zijn en nog steeds bijkomen. Dat is zeker positief voor de bekendheid en er is bijna voor ieder wat wils, maar persoonlijk vind ik hetzelfde als bij films: ik heb liever kwaliteit dan kwantiteit.
Films krijgen doorgaans al veel aandacht in andere media. Waarom biedt een podcast speciaal over films toch toegevoegde waarde?
John de Jong: Uiteraard vanwege de vorm. Je kunt er naar luisteren, bijvoorbeeld tijdens het autorijden of als je de afwas staat te doen. Maar ook door de interactie en discussie. Je hebt twee of meer personen met verschillende meningen en interpretaties die een gesprek voeren, iets wat je natuurlijk zelden in geschreven media ziet. Daarnaast denk ik dat we films, meningen en informatie noemen die in andere media weinig of geen aandacht krijgen.
Gudo Tienhooven: MovieInsiders is wat mij betreft een viering van het filmdebat. Een die evengoed kan gaan over de nieuwe Star Wars als over een Oost-Europese arthouse-productie (die combi deden we laatst overigens letterlijk). Deze (podcast)vorm is spontaner dan een geschreven recensie. Op schrift is elk woord zorgvuldig gekozen. Recensenten gieten het in beton en dat was het dan. Bij ons is het meestal een begin tot enthousiaste interactie over film. In MovieInsiders dragen we allebei argumenten aan en kan ik halverwege door de feedback van John ineens tot nieuwe inzichten komen (en vice versa). Je kan ons soms bijna horen denken. We praten ook zelden voor de opnames al met elkaar over de te behandelen filmtitels. Zoals we ook onze top 5-lijstjes niet van tevoren met elkaar delen. Daarnaast: je mag van mij alles vinden, maar dan ik wil wel goede argumenten horen haha.
In jullie podcast bespreken jullie doorgaans in 60 minuten twee nieuwe bioscoopfilms. Voor discussie moet je vaak twee verschillende meningen hebben. Op welke vlakken verschillen jullie?
John de Jong: Qua smaak en mening verschillen we doorgaans niet zo veel. Dat is voor de discussie natuurlijk minder handig, maar voor onze podcast werkt dat juist beter. Je vult elkaar goed aan en kunt beter de diepte in gaan. Volgens mij is dat veel fijner om naar te luisteren dan gebekvecht over wat de één goed vindt en de ander niet. De rolverdeling in de podcast is zo goed als gelijk, maar we zijn natuurlijk wel twee verschillende personen. Gudo is meer de journalist en ik meer de “professor” of wandelende filmencyclopedie.
Welke tips kun je geven aan mensen die een podcast willen starten?
John de Jong: Een podcast maken is in de basis vrij makkelijk. Met een microfoon en je stem of stemmen ben je er al bijna. Je kan gewoon je geklets opnemen, zelfs met een mobiel, en dat als podcast presenteren. Maar de kunst is volgens mij om een goede podcast te maken. Daar gaat best veel tijd en moeite inzitten. Voorbereiding en opnemen, maar vooral de montage naderhand (het zogenaamde “knippen”en “plakken”) en het goed online plaatsen. Dus vooral een gevarieerde,
Door de huidige technologische ontwikkelingen worden podcasts en online radiostations steeds toegankelijker. Wat moet er gebeuren om deze door een nog grote publiek te laten omarmen?
John de Jong: Iedere vorm van aandacht is welkom en kan helpen. Dat kan in andere media of bijvoorbeeld door betere vindbaarheid via google, maar het belangrijkst is toch vooral de mond-tot-mond reclame. Dit kan in de klassieke vorm, maar tegenwoordig werkt dat beter online en via social media. Dus deel het via Facebook, Twitter en andere platforms. Spread the word!
Gudo Tienhooven: De afgelopen 10 jaar zijn er heel wat podcasts bijgekomen, maar nog steeds is het merendeel gemaakt door mensen die al in de radiobusiness actief zijn en toegang hebben tot een professionele studio. Wij hebben onze podcast zonder reeds bestaande contacten in de mediawereld van de grond af opgebouwd. Best trots dat we onlangs daadwerkelijk ons tienjarig jubileum hebben gevierd. De meer reeds gevestigde namen met het bestaande netwerk vinden veel makkelijker luisteraars. Dat is soms best een tikkeltje frustrerend. Maar het krijgt ons zeker niet klein.