Wierd Duk: ‘Ik wil vooral onafhankelijk zijn’
In aanloop van de Online Radio Awards interviewen wij diverse online radiomakers en podcasters. Ditmaal: Wierd Duk (TMG-podcast Het land van Wierd Duk).
Waarom hebben jullie voor podcast gekozen in plaats van een blog of vlog?
Ik luister zelf ook graag naar podcasts. Ik heb de indruk dat het voor mensen heel prettig is omdat ze bijvoorbeeld de podcast in de auto kunnen luisteren. Podcasts zijn ook een goed medium om verder te praten over zaken die in de papieren krant worden behandeld.
Podcasting wordt steeds populairder Wat merk je bij eigen podcast van de groeiende belangstelling van podcasting?
In het begin zaten we op drie- tot vierduizend luisteraars, maar de laatste podcast-aflevering zitten we al op twaalf duizend. Voor een serieus politiek-maatschappelijke podcast is dat best veel. Je ziet dat er ruimte is voor een podcast met een ander – ‘rechtser’ – geluid. Je ziet bij veel NPO-podcasts dat er nauwelijks belangstelling voor is, omdat mensen weten dat ze daar hetzelfde politiek-correcte geluid krijgen voorgeschoteld als op radio en tv. Wij weten ons daarvan echt te onderscheiden.
Aan de rechterzijde heb je meer podcasts waaronder ‘Echte Jan’ van Jan Roos en TPO Podcast, die vorig jaar nog de prijs won voor beste podcast op de Online Radio Awards. Zij geven allemaal aan dat er voor hun podcasts geen plaats is bij de publieke omroep. Zou jij graag een plek opeisen bij de publieken?
Nee, want wij hebben ons eigen podium en De Telegraaf bereikt al enorm veel mensen. Met mijn wekelijkse rubriek in de krant plus deze podcast vind ik het wel voldoende. Als ik dit bij de publieke omroep zou maken dan zou ik een soort Özcan Akyol of Joris Luyendijk worden: die bekritiseren het systeem maar maken er tegelijkertijd volledig deel van uit. Ik wil daar los van staan.
In het ´Land van Wierd Duk´ zet je ook gewone Nederlanders in de spotlight. In hoeverre lijkt jouw item op Akyols tv-serie ‘Eus in Medialand’.
Ik ga toch anders te werk. Bij Eus zie je een Blokkeerfries met een maf pakkie aan, die eigenlijk geen echte Blokkeerfries is. Die neemt hij dan mee naar een transgenderavond in Amsterdam wat natuurlijk tot een soort escalatie leidt. Typisch tv. Op dat effect ben ik niet uit. Ik interview echte mensen met reële zorgen, die zelden of nooit bij de publieke omroep aan het woord komen. Er zit daadwerkelijk een groot hiaat tussen de publieke omroep en veel gewone burgers. Tekenend was de oproep van Jinek om Forum voor Democratie-stemmers in het programma te krijgen, terwijl Forum notabene de grootste partij bij de laatste verkiezingen is geworden. Het is absurd dat je als redactie klaarblijkelijk geen kennissen, familie of collega’s hebt die op FvD-stemmen. Ik interview in mijn reeks ook mensen ter linkerzijde. Ook dat zijn natuurlijk gewone burgers met hun eigen zorgen, problemen en idealen. Als medium ben je verplicht om al deze mensen op een normale manier te benaderen en dat gebeurt te weinig bij de publieke omroep.
Naast Telegraaf.nl staat de podcast ook op diverse andere plekken. Waaronder iTunes en Spotify. Welk platform trekt de meeste luisteraars?
We zitten pas sinds kort met onze podcast bij Spotify, maar dat heeft wel direct een positief effect op ons bereik.
Welke voordelen brengt het met zich mee dat jouw podcast onder De Telegraaf valt?
Onder de vlag van De Telegraaf podcasten brengt veel meer bereik, context en gezag met zich mee dan als je onder je eigen naam een podcast start. Ik sta met de podcast op de Telegraaf.nl-site inclusief Telegraaf-logo en samen met mijn grote aantal social media-volgers kan ik daarmee een flink bereik genereren. Het is een ideale combinatie, die twee versterken elkaar.
Dit jaar is het verdienmodel één van de centrale thema’s tijdens de Online Radio Day. Hoe verdient De Telegraaf geld met podcasts?
De Telegraaf-podcasts bevinden zich nog in een experimentele fase, waarbij mijn podcast als eerste gelanceerd is. TMG heeft nu ook een DFT-podcast en de voetbalpodcast Kick Off. Die laatste podcast is een enorm succes met recent meer dan 30.000 luisteraars. Ik kan niets over het verdienmodel van de podcasts zeggen, alleen dat dit in de orïenterende fase zit.
Je bent zeer actief bij als journalist. Heb je wel tijd voor het maken van een podcast?
Elke donderdagmiddag maken we tijd voor de podcast. Het is een vast onderdeel van de werkweek geworden. Samen met presentator Kamran Ullah kiezen we in de dagen ervoor de onderwerpen, ik lees me in, pleeg wat telefoontjes en soms hebben we een speciale gast. Ik zie het als een persoonlijk gesprek met eigen observaties, dus we hoeven niet de hele tijd te analyseren.
Waarom zouden mensen een keer naar jouw podcast moeten luisteren?
In het Nederlands taalgebied zijn er niet veel podcasts die hierop lijken, vind ik. Je hebt Bert Brussen en Roderick Veelo met hun podcast en verder Jan Roos, maar die laatste doet meer aan entertainment. Ik ben wat journalistieker en minder uitgesproken.